Taggar: magbesvär

Lindra dina magbesvär

Magen är en väldigt känslig del av våra kroppar. Problem med magen påverkar ofta hur man mår rent allmänt. Läs hur du kan förebygga och motverka magbesvär.

Lindra dina magbesvär är första artikeln av tre i serien Tre steg till en friskare mage.

De tre vanligaste magproblemen är IBS, magkatarr och halsbränna

  1. IBS – innebär att tarmen är irriterad och kan ge flera olika symtom som gaser, smärta eller uppblåsthet.
  2. Magkatarr – kan upplevas som obehag eller smärta i övre delen av buken.
  3. Halsbränna – uppstår när magsaft tränger upp från magsäcken och man kan känna att det bränner och svider.

– Det är inte ovanligt att en person med halsbränna också har magkatarr", säger dietisten Paula Frösell. 

En del människor lider även av en allmänt känslig mage och i vissa fall kan lösningen då vara att utesluta vissa livsmedel.

– Ungefär 4–10 procent av befolkningen sägs ha laktosintolerans, medan glutenintolerans är ovanligare, säger Paula Frösell. 

Gas och buller är också vanliga besvär och då gäller det att försöka utröna vad som orsakar besvären. För en del kan det vara just laktos. Andra kan istället reagera på för stor mängd kostfiber eller enskilda livsmedel, till exempel lök, kål eller äpplen.

– Vid långvariga besvär som man inte förstår orsaken till är det viktigt att uppsöka läkare och få rätt diagnos och behandling, avslutar Paula Frösell. 

Hjärtat tipsar om läkemedel mot specifika magbesvär

Magkatarr: Omeprazol Teva lindrar sura uppstötningar och tillfällig halsbränna. Från 18 år.

Halsbränna: Novalucol tuggtablett lindrar halsbränna och sura uppstötningar. Ger effekt inom några minuter. Ges till barn endast enligt läkares ordination.

IBS: Iberogast är ett växtbaserat läkemedel som hjälper vid IBS och funktionell dyspepsi.

Gaser och buller: Dimetikon Meda motverkar gasbesvär och gör att skum och bubblor i tarmkanalen försvinner. 

"

Jag arbetar med det jag brinner för: att verka för en bättre folkhälsa genom att försöka påverka människor till hälsosammare val med bl a god och hälsosam mat och fysisk aktivitet. På fritiden hämtar jag själv kraft genom att laga mat, umgås med min familj och mina vänner och att träna löpning och styrketräning.

Paula Frösell, leg dietist och brand manager för Hälsa på ICA

Andra artiklar i serien Tre steg till en friskare mage: Hjälp din mage att må bättreMinska dina IBS-symptom


Taggar: magbesvär

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2018 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies från Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt. Kakor används också och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här