Taggar: sommar , motion , träning , hälsa

Packlista för dig som ska vandra i sommar

Sommaren kan bjuda på både stora och små äventyr. Om du funderar på att vandra i sommar kommer här några tips på saker du inte får glömma ta med dig.


Vad ska jag packa ner inför vandringen? Ja, det beror delvis på vad du gillar att ha med dig och vilken typ av vandring som väntar. Men det finns några grundläggande saker du bör ha med dig för en härlig och säker tur.

Att packa smart är en förutsättning för att ryggsäcken inte ska bli för tung. Ta med dig det viktigaste och packa inte mer än vad du kan bära. Prova gärna att gå en bit med fylld ryggsäck innan du ger dig av för att se att vikten känns bra.

Hjärtats packtips 

 

Gör vandringen till ett rent nöje

Att ta hand om hygienen är inte alltid enkelt när man saknar tillgång till rinnande vatten. Handdesinfektion är praktiskt att ha med sig för att ta bort bakterier och fräscha upp händerna. Det finns också styckförpackade desinficerande våtservetter som du kan ha i fickan.

Om du tänkt tvätta dig i naturen finns det utomhustvål och schampo som är biologiskt nedbrytbara och snällare mot våra vattendrag. Till exempel kan du använda Sjö&hav Utomhustvål i både sötvatten och saltvatten.

För kroppen finns också intimservetter när du vill ha en snabb uppfräschning. Dessa tar dessutom liten plats i väskan och är smidiga när du saknar badrum. Men kom ihåg att aldrig lämna servetter eller annat skräp i naturen. Samla ditt skräp i soppåse som du sedan kan slänga när du stöter på en papperskorg.

Värme och fysiska aktiviteter gör att vi svettas mer – välj gärna en antiperspirant som reducerar svett och håller svettlukten borta. Svettas du mycket finns även antiperspirant i form av våtservetter som kan användas för både armsvett, handsvett och fotsvett och ger effekt i upp till 7 dagar.

 

Skavsår och första hjälpen-kit

En vandrares bästa vän är ett par bekväma vandringsskor. Gå gärna in dina skor ordentligt innan du ger dig av och glöm inte packa ner skavsårsplåster. Skavssårsplåster skyddar mot bakterier och ger stötdämpning och smärtlindring vid skavsår. Ta gärna med flera så att du har så att det räcker.

Under varma dagar med hög luftfuktighet är det lätt att få skav mellan låren och andra kroppsdelar. Förebygg skavsår genom att välja kläder som saknar sömmar som kan irritera och välj gärna sköna material som kan transportera bort fukt. För att undvika skavsår kan du använda ett anti-skavstift på området där friktion uppstår. Stiftet hjälper till att minska friktionen mellan kläder, skor och annan utrustning och kan användas på hela kroppen. Har du redan fått skav? Då kan en mjukgörande salva hjälpa.

Packa också ner ett första hjälpen-kit ifall olyckan skulle vara framme. Hjärtats Första hjälpen-väska är liten och smidig att packa ner i ryggsäcken och innehåller alla nödvändiga produkter för första hjälpen. Glöm inte heller packa ner smärtstillande läkemedel och andra läkemedel som du kan behöva under vandringen.

 

Besök STF för fler tips

Vill du ha fler tips på vad som är bra att ha med sig på vandringen? Eller annat matnyttigt att tänka på inför turen har Svenska Turistföreningen samlat fler tips här!


Håll mygg och fästingar på avstånd

På sommaren gör mygg och fästingar oss gärna sällskap när vi är ute, särskilt i skogs- och fjällområden. För att undvika mygg- och fästingbett är det bra att ha täckande kläder, men det kan också vara bra att ha med sig myggspray. MyggA fästinG 2in1 är en insektsspray som skyddar mot både mygg och fästingar.

 

Njuta av soliga dagar, men kom ihåg solskydd

Oavsett om du väljer att vandra på sommaren eller vintern är det bra att ha med sig solskydd. Tänk på att solen även tar vid molnigt väder. Ansiktet är oftast mest utsatt för solens varma strålar, så smörj gärna in ansiktet med en hög solskyddsfaktor.  Hjärtats Solcreme har hög solskyddsfaktor och speciellt anpassad för den känsliga huden i ansiktet.

Det är inte bara ansträngande att vandra med solen i ögonen, utan solens UV-strålar kan också orsaka skador på ögonen. Välj ett par solglasögon med UV-skydd som dessa från Haga Eyewear.

 

Håll energin och humöret uppe

Att vandra är härligt, men det kan ta på krafterna. Därför är det jätteviktigt att ha med sig vatten, men att bära med sig allt vatten under hela vandringen är ofta inget alternativ. Planera och undersök gärna hur det ser ut med tillgång till drickbart vatten längs sträckan ni ska vandra. Välj med fördel en vattenflaska i modell större och fyll på varje gång du har möjlighet. Under varma dagar och/eller dagar med fysisk ansträngning kan vätskebalansen rubbas när vi svettas mer. Då kan vätskeersättning vara bra för att återställa balansen genom att tillföra mineraler och salt.

Mellanmål och snacks är också bra att kunna plocka fram när energin tryter. Barebells har flera proteinberikade bars som enkelt kan ätas i farten eller när det är tid för en välbehövlig paus.

 

Trevlig tur önskar vi på Hjärtat!


Taggar: sommar , motion , träning , hälsa

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2021 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.