Taggar: järn , vitaminbrist

Järnbrist – vanliga symtom och hur du lindrar dem

Många drabbas av järnbrist någon gång i livet. Det är vanligt att känna sig både trött och orkeslös. Här kan du läsa om vad järnbrist beror på, vem som drabbas av det och vad du kan göra för att fylla på dina järndepåer.


Varför behöver kroppen järn?

Vår kropp är allt bra finurlig. Järn behövs för att kroppen ska kunna bilda hemoglobin – ett ämne som finns i de röda blodkropparna. Blodkropparna i sin tur har till uppgift att fånga upp och transportera syre från lungorna och ut till kroppens alla organ. Men av olika anledningar kan vi förlora järn, och då kan vi drabbas av järnbrist. 

Kosttillskott med järn

 
Vad beror järnbrist på?

När du blöder förlorar kroppen järn. Blodbrist på grund av för lite järn är vanligt. Ofta kan du få det i samband med rikliga blödningar vid mens eller om du har donerat blod. Vissa sjukdomar, som gör att du blöder mycket eller har svårt att ta upp järn i tarmen, kan även de orsaka brist på järn.

Symtom – hur vet man om man har järnbrist?

Ett vanligt symtom på järnbrist är att man blir trött och känner sig orkeslös. Andra symtom är att man får svårt att koncentrera sig, känner sig yr eller får huvudvärk. Man kan också bli väldigt andfådd och slutkörd av enklare ansträngning. Vissa personer får också en väldigt blek ton i hyn när de har underskott av järn. Om du misstänker järnbrist kan du göra ett självtest hemma som visar om du har låga nivåer av järn.

Vem behöver få i sig extra järn?

Är du gravid, har riklig mens, eller är i puberteten kan du behöva tillföra extra järn. Äldre personer kan ha svårt att ta upp järn i kosten. Och om du äter en vegetarisk eller vegansk kost kan det vara bra att vara extra noggrann med att få i dig järn.

Järnbrist vid graviditet och amning

Gravida behöver ofta fylla på med extra järn, det beror på att blodmängden ökar i kroppen och att mamman ska dela sitt järn med barnet. För att mammans järndepåer inte ska tömmas under graviditeten behöver man fylla på med extra järn – så att det räcker till två. Ammande kvinnor kan behöva fortsätta med järntillskott även efter graviditeten.

Lindring vid järnbrist

För att lindra järnbrist bör du äta mat som är extra rik på järn. Men om du har förlorat blod, vid exempelvis riklig mens, kan du ha blodbrist på grund av för lite järn. Vid blodbrist räcker det inte med järn från maten eller vanliga kosttillskott. Utan då kan du behöva behandling av läkemedel i form av järntabletter. Kontakta din vårdcentral, där kan du får hjälp med undersökning och provtagning.

Innan du börjar med någon form av tillskott är det bäst att först kolla upp om du har järnbrist och vad den beror på.

Motverka järnbrist

Höj ditt järnvärde med järnrik mat! Ät gärna frukt, grönsaker och rotfrukter i samband med järnrika måltider – vitamin c hjälper kroppen att ta upp järnet. Vill du optimera ditt järnupptag ska du helst undvika att dricka te, kaffe och mjölk tillsammans med den järnrika maten. Ett tips är att tillaga maten i en järngryta.

Vill du vara säker på att du får i dig tillräckligt med järn finns olika typer av järntillskott; tabletter, flytande kosttillskott, droppar, kapslar och brustabletter. Vissa kan vara snällare än andra mot magen. Välkommen in till oss för råd och tips kring vad som passar dig bäst.

💡 Läs mer: Järnbrist? Därför ska du dricka Blutsaft 💡

Järnrika livsmedel

  • Rött kött
  • Fisk
  • Fågel
  • Ägg
  • Blodpudding
  • Leverpastej
  • Gröna grönsaker
  • Spenat
  • Bönor
  • Pumpafrön
  • Sesamfrön
  • Vetekli
  • Vetegroddar
  • Torkade aprikoser

 


Taggar: järn , vitaminbrist

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2022 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.