Frågor och svar

Här kan du hitta svar bland våra vanliga frågor

Vanliga frågor

Har mitt recept kommit in?

Logga in på Mina recept för att se och hämta ut dina recept (och eventuella recept till personer som du har fullmakt för).

Finns medicinen på mitt apotek?

Genom att söka på läkemedlet i sökrutan längst upp här eller i appen, så kan du se aktuellt lagersaldo på alla våra apotek.

Alla frågor och svar

Betalning och priser

Vi användar Klarna checkout och accepterar därmed kortbetalning, direktbetalning, faktura, Klarna direkt eller delbetalning.
Vid delbetalning med Klarna konto tillkommer en månadsavgift på 29 kr + årsränta.

När du väljer att delbetala med Klarna konto så kan du dela upp betalningen som du genomför på våra och andra webbplatser som använder sig utav Klarna. Vid delbetalning med Klarna konto tillkommer en månadsavgift på 29 kr + årsränta. Har du delbetalning på våra apotek kan du inte nyttja det på vår hemsida och kommer få separata fakturor om du väljer Klarna Konto. Läs mer om delbetalning på apotek här

Om du har betalat med Klarna kommer din faktura att skickas till din e-postadress. Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771- 405 405 eller mail.

Ofta, men inte alltid. För många av våra populäraste produkter har vi kunnat pressa priserna på vår hemsida och kan därför erbjuda ett lägre webbpris än i våra butiker. Ibland kan vi även ha kampanjer på produkter som enbart gäller på hemsidan och inte i butik.

Priserna på läkemedel på recept inom läkemedelsförmånen bestäms av en statlig myndighet – Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV). Alla apotek håller därför samma priser på receptläkemedel inom läkemedelsförmånen. När det gäller receptbelagda läkemedel utanför förmånen, samt receptfria läkemedel som nässpray och huvudvärkstabletter, råder fri prissättning.

Frakt och leverans

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I denna finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din order. Om du är medlem i Klubb Hjärtat kan du logga in på Mina sidor för att se aktuell status för din beställning. Ett paket kan bli någon dag försenat om något oförutsett sker, om du inte mottagit ditt paket på ca fem dagar kan du kontakta oss. 

Apotek Hjärtat erbjuder olika leveransalternativ för att du som kund ska hitta det som passar dig bäst. Hämta ditt paket på något av våra apotek, i en paketbox eller få det hemskickat till dörren. Vi erbjuder även expressleveranser för dig som vill ha ditt paket snabbt och smidigt. Erbjudandet ser olika ut beroende på var i landet du bor och baseras på ditt postnummer.
Här kan du läsa mer om vårt utbud av leveransalternativ samt se kostnader och övriga villkor Frakt & Leverans.

Temperaturkänsliga produkter och läkemedel som kräver en extra säker leverans, t.ex. narkotikaklassade läkemedel, måste hämtas ut på ett apotek och kan alltså inte levereras via Posten.
För nikotin kan man välja att få leveransen till ett PostNord-ombud, hämta på apotek eller Hemleverans med Best Transport.

Nej, vi kan tyvärr endast leverera till adresser inom Sverige.

När du ska hämta din beställning på apotek måste du ha med dig giltig legitimation.

Ja, som ombud för en beställning som hämtas på apotek ska du förutom din egen giltiga legitimation även uppvisa mailet "Kvitto & avisering" (tidigare leveransbekräftelse) som beställaren har fått via e-post.
Som ombud för en beställning som hämtas på postombud ska du förutom din egen giltiga legitmation även kunna uppvisa beställarens giltiga legitimation.

Levererade beställningar ligger kvar på Postens utlämningsställe i 7 dagar. På apotek ligger paketet kvar i 14 dagar. Försändelser via Instabox finns tillgängliga för avhämtning under 3 dagar efter avisering. Om försändelsen inte hämtats kontaktar Instabox kunden för att komma överens om ny tid och plats för avhämtning inom 14 dagar. Därefter returneras paketet till Apotek Hjärtat.
Observera att du måste hämta beställningen även om du vill använda din ångerrätt, det räcker inte att bara låta beställningen ligga kvar. Vi har rätt att ta ut en avgift för hantering av beställningar som inte hämtats ut i tid givet ökade hanteringskostnader. Avgiften för detta uppgår till 150 kr.
Ej uthämtade paket som innehåller receptbelagda eller receptfria läkemedel måste enligt Läkemedelsverkets föreskrifter samt enligt lag destrueras. Apotek Hjärtat förbehåller sig därför rätten att debitera kunden kostnaden för läkemedel i ej uthämtade eller returnerade paket.

Klubb Hjärtat

Gäller din fråga Klubb Hjärtat så som att du:

  • Inte kan logga in

  • Inte får ditt rabatterade pris i kassan

  • Inte kan bli medlem på hemsidan

Så rekommenderar vi att du:

  1. Provar en annan webbläsare

  2. Provar på en annan mobil/dator/padda

  3. Rensar cookies i din webbläsare. Kortkommando ctrl+shift+del

  4. Funkar det inte trots detta, ber vi dig att skicka ett mail med ämne 'Klubb + typ av problem' (ex Klubb + kan ej logga in) till kundservice@apotekhjartat.se

Vi kommer hantera ditt ärende så fort som möjligt.

Ja, självklart får du bonuspoäng även när du handlar på vår webbplats. Bonuspoängen registreras när du genomför ett köp som inloggad klubbkund. Du kan logga in på kassasidan eller via din Klubb Hjärtat-sida. Läs mer om bonus här.
*På Apotek Hjärtat utgår bonuspoäng inte vid betalning av receptbelagda läkemedel, presentkort och förmedlade varor och tjänster. Krediteringar, rabatter, rabattkuponger, tillgodokvitton etc berättigar inte heller till poäng.
På ICA utgår bonuspoäng inte vid betalning av läkemedel på recept och förmedlade varor t.ex. från Systembolaget, Apoteket AB eller postorderföretag. Poäng utgår heller inte på presentkort, tobak, lotter, tips, spel, biljetter eller vid betalning av tjänster exempelvis uthyrning av film. Krediteringar, rabatter, rabattkuponger, tillgodokvitton, returglaskvitton etc berättigar inte heller till poäng.

För att se ditt kundklubbsaldo loggar du in på Klubb Hjärtat.

Du kan bli medlem i Klubb Hjärtat direkt här eller i något av våra apotek.

Om du inte hittar svaret på din fråga gå vidare här:➤ Kontakta oss via telefon eller mail

Recept

När du är inloggad på Mina recept kan du se och hämta ut dina recept och eventuella recept till personer som du har fullmakt för. För att logga in behöver du BankID.

Ja, genom att söka efter ditt läkemedel i sökrutan längst upp på sidan kan du se aktuellt lager på ditt apotek.
Vi vill även tipsa om vår mobilapp där du bland annat kan:

  • Hämta ut recept till dig själv, dina barn, dina djur och andra du har fullmakt för

  • Förnya recept digitalt via Min Doktor

  • Få receptpåminnelse via push-notiser

  • Se var ditt läkemedel finns i lager på närmaste apotek

Du kan självklart även ringa vår Kundservice för att få besked om din medicin finns på Apotek Hjärtat.

För att hämta ut receptbelagda läkemedel krävs att du loggar in med BankID. När du är inloggad kan du se och hämta ut dina recept och eventuella recept till personer som du har fullmakt för.
För att köpa receptfria läkemedel och andra apoteksprodukter behöver du inte logga in.
Vid frågor och rådgivning om produkter på recept är du alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771 – 405 405 eller mail.

Att beställa ihop är bra, bland annat med hänsyn till miljön. För att kunna hämta ut recept för två personer i samma beställning, så behöver du och den du beställer tillsammans med ge varandra fullmakt. Läs mer om hur du skapar fullmakt här.

På de flesta av våra apotek kan du boka in dig för en kostnadsfri rådgivning med en farmaceut. Då kan du ställa dina frågor och diskutera dina läkemedel i lugn och ro. Rådgivningen omfattar cirka 15 minuter och sker på apoteket. Läs mer om vår rådgivning här. Om du vill ha rådgivning kring din läkemedelsexpedition är du välkommen att kontakta vår Kundservice på telefon 0771 – 405 405.

Ja, om du har ett elektroniskt recept för livsmedel kan du beställa dessa här i vår e-handel.

Ja, du kan själv beställa via Mina recept. Du kan även ringa vår Kundservice så hjälper vi till. Två-tre arbetsdagar efter din beställning kan du hämta ut medicinen på ditt lokala Apotek Hjärtat.

Ja, det gör det. Läs mer om högkostnadsskyddet här. Om du loggar in på Mina recept kan du även se ditt personliga högkostnadsskydd.

Ja sjävklart! Glöm inte att ta med dig din legitimation.

Ja, det går bra om du har fullmakt. Läs mer om fullmakter.

Ja, och det är viktigt att du gör det ur miljösynpunkt. Läs mer om hur och var du kan lämna in överblivna läkemedel.

Ja. Tystnadsplikten gäller enligt lag och är ett krav för alla som arbetar hos oss.

Ja, alla våra apotek tillhandahåller djurläkemedel.

När du kommer till Apotek Hjärtat för att hämta ut medicin som inte är färdig av olika skäl kan du få ett SMS när den är färdig för avhämtning. En praktiskt tjänst som gör att du slipper gå i onödan. Gäller alla mobilabonnemang inklusive kontantkort och kostar ingenting.

Det finns ingen formell åldersgräns för att köpa receptfria läkemedel på apotek, med undantag av nikotinpreparat där det är 18-årsgräns. Däremot kan personalen göra en bedömning av om det är lämpligt i det enskilda fallet även för andra läkemedel.

Recept - Fullmakt

För att handla på recept åt någon annan måste du ha en elektroniskt sparad fullmakt som ger dig rätt att handla läkemedel åt personen. De vanliga elektroniska fullmakterna som finns på vanliga apotek gäller även på vår webbplats. Finns ingen fullmakt sedan tidigare måste personen först skapa en fullmakt åt dig, antingen genom att logga in med BankID på webbplatsen eller genom att lämna in en ifylld fullmaktsblankett på ett apotek. Fullmakten ger behörighet att:

  • Beställa och hämta ut produkter på recept på alla apotek och på Apotek Hjärtats webbplats

  • Hämta en översikt över personens elektroniskt sparade recept i receptregistret

  • Lämna samtycke till registrering i Högkostnadsdatabasen

  • Lämna samtycke till att eHälsomyndigheten sparar personens recept elektroniskt

Här kan du läsa mer om fullmakter

När du är inloggad kan du under Mina recept under fliken Fullmakter och barn hantera aktuella fullmakter.

Vårdnadshavare för barn under 13 år kan handla utan fullmakt. Vårdnadshavaren loggar då in med sin egen e-legitimation och fyller i barnets personnummer för att få tillgång till aktuella recept. Personer som inte är vårdnadshavare, exempelvis bonusföräldrar eller mor- och farföräldrar, måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren för att kunna köpa och hämta ut läkemedel. Vårdnadshavare till barn som är 13 år och äldre kan inte se eller e-handla från sina barns recept. Det är inte heller möjligt för en tonåring att ge fullmakt till sin vårdnadshavare för att denne ska få tillgång till e-recepten. Här kan du läsa mer om Fullmakter och här om att hämta ut från sina tonåringars recept.

Service och tjänster

Ja, många av våra apotek tillhandahåller denna tjänst. Här kan du läsa mer om Blodtrycksmätning på våra apotek.

Hos oss möter du utbildade medarbetare och får kloka råd. Våra farmaceuter har tre till fem års högskoleutbildning och många av medarbetarna i egenvården har en yrkesutbildning. Men viktigast av allt är att våra medarbetare får löpande fortbildning om vad som är nytt så att kunskapen hålls aktuell.

Återköp och reklamation

Du kan reklamera eller återlämna produkter på alla Apotek Hjärtats apotek. Om du har köpt produkten på apotekhjartat.se går det även bra att skicka produkten med returpost. Information om hur du går tillväga finns här.

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Notera att läkemedel och andra produkter på recept samt receptfria läkemedel, livsmedel och kylvaror inte omfattas av ångerrätten och de kan således inte returneras. Mer information om ångerrätt samt hur du går tillväga hittar du här.

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du genast göra en reklamation på någon av Apotek Hjärtats apotek eller kontakta vår Kundservice på telefon 0771- 405 405 eller mail. Vid reklamationsärenden står Apotek Hjärtat för eventuell fraktavgift.

Om du utnyttjar din ångerrätt kommer du att få återbetalning snarast möjligt och senast inom 14 dagar från det att Apotek Hjärtat mottagit meddelande från dig om att du önskar utnyttja din ångerrätt under förutsättning att Apotek Hjärtat fått tillbaka varorna eller bevis på att du skickat tillbaka varorna.
Återbetalning sker av Klarna och hela beloppet återbetalas (inklusive frakt, skatt och avgifter). Apotek Hjärtat står för returfrakten vid utnyttjande av ångerrätten.

Kylleveranser

 Ja, med obruten kylkedja via Gordon

Ja, de kylda och icke-kylda produkterna levereras då i ett paket vid samma tillfälle (alt. fler kollin vid stora produkter). Samtliga produkter skickas alltså kylt

Nej, i och med att din order innehåller läkemedel som ska kylförvaras måste du eller bud ta emot paketet

Din order innehåller inte ett läkemedel som förvaras kylt, Gordon erbjuds enbart när innehållet i en order kräver kyl

Gordon har en obruten kylkedja med kylaggregat och sensorer i samtliga bilar såväl som terminaler, temperaturen justeras vid behov och vår kundservice kan följa temperaturen i realtid

Leveranstiden varierar i olika delar av landet, 2-3 vardagar i Stockholmsområdet. Du ser beräknad leveranstid för din adress i fraktväljaren när du lägger din beställning.