Kroppen: Sömn, kost och rörelse

Tillräckligt med sömn, en varierad kost och regelbunden motion är en bra grund för en god hälsa i alla åldrar. Även för din tonåring.

 
Du kanske upplever att det, under den här tiden i ditt barns liv, är många goda vanor som rubbas – sena kvällar med kompisar eller framför datorn, mer skräpmat, energidrycker och stillasittande. Eller tvärt om – ett ökat intresse för hälsosam kost och motion. Som förälder är det bra att ha lite extra koll på vad din tonåring behöver i form av sömn, kost och motion, vilket är viktiga verktyg att använda för att hantera om man inte mår bra. Är det stökigt runtom är det bra att se till att man äter, sover och rör på sig lagom. Även omvänt. Mår man dåligt och dessutom inte äter, sover och rör på sig kan man göra saker väldigt mycket värre.

Bäst att sova på natten

Många tonårsföräldrar upplever att deras barn har ett stort behov av sömn, speciellt i slutet av puberteten, och att det kan vara svårt att få upp dem ur sängen på morgonen. Det är vanligt och beror till stor del på den hormonomställning som sker under puberteten och som sätter fart på alla kroppsliga förändringar – vilket gör att barnet blir tröttare. Men sömnen påverkas också av yttre faktorer, som att många barn i tonåren lägger mer tid på att umgås med vänner, sitter uppe sent och spelar på datorn eller fastnar med mobilen. Likafullt som det kan vara svårt att få barnet att stiga upp på morgonen kan det vara svårt att få barnet att släcka lampan i tid på kvällen. Sömnen behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck. Ett barn i tonåren behöver mellan 8 och 9 timmars sömn per dygn – och bäst är att sova på natten och vara vaken på dagen!


Tonårstiden innebär för många mer tid hemifrån, vilket kan göra det svårt för dig som förälder att få en bra överblick av vad, och hur mycket, ditt barn äter. En varierad och näringsrik kost är lika viktig för en tonåring som i alla andra åldrar - kroppen och hjärnan behöver viktiga näringsämnen för att fungera. Det finns ingen särskild mat som innehåller allt som kroppen behöver, därför är en tumregel att försöka att äta varierat vilket bland annat innebär frukt och grönsaker till varje måltid, fisk några gånger i veckan, gärna fullkornsprodukter och att begränsa intaget av sötsaker och snacks.

Ta hjälp vid oro för ätstörningar



Överdrivna tankar på kost kan bli ett problem. Det kan grunda sig i en vilja att ändra på kroppens utseende, där kosten blir ett verktyg för att uppnå målet. För dig som förälder är det bra att vara vaksam på om din tonåring fokuserar osunt mycket på maten, det kan vara ett tecken på en ätstörning. Det kan till exempel vara en överdriven vilja att äta sunt, att regelbundet hoppa över måltider eller ett behov av att äta olämpliga mängder mat. Även överdriven fixering vid träning kan vara ett tecken på ätstörning eller ortorexi. Om du är orolig för att din tonåring har drabbats av en ätstörning ska du kontakta barn- och ungdomspsykiatrin, bup, en ungdomsmottagning, elevhälsan eller en vårdcentral så snart som möjligt. Ju snabbare man får hjälp, desto större chans att komma till rätta med problemen.


Taggar: kroppen under tonårstiden

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2021 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.