Taggar: kosttillskott

Guide: Kosttillskott för livets alla olika faser

Är du dålig på att variera menyn på middagsbordet, tränar mycket, är gravid eller har någon typ av matallergi kan det vara bra med kosttillskott. Låt oss guida dig till hur kroppens behov av vitaminer och mineraler kan förändras under livet.


Barn och tonåringar

Frukt brukar gå hem, men att barn ofta väljer bort grönsaker och fisk är inte så ovanligt. En varierad kost är dock A och O för att kroppen ska fungera ordentligt och är extra viktigt för barn som växer. Ett tillskott av vitaminer och mineraler kan ibland vara en hjälp på traven.

Livsmedelsverket rekommenderar D-vitamin till alla barn upp till 2 år. Vitaminen behövs bland annat för skelett och tänder. Eftersom D-vitamin bildas i huden när vi är ute i solen kan även äldre barn (och vuxna) som vistas lite i solen eller har mörk hy, behöva ett extra tillskott, särskilt under vinterhalvåret.

En annan vitamin som behövs för att bygga upp brosk- och benvävnaden i kroppen är C-vitamin. Det är också en effektiv antioxidant och ökar kroppens järnupptag. Brist på C-vitamin kan bland annat leda till trötthet.

Järn hjälper till att syresätta blodet och musklerna i kroppen. Tjejer som fått mens kan behöva ett tillskott av järn, men även tonårskillar kan drabbas av järnbrist. Vanliga symtom på järnbrist är att man känner sig trött och orkeslös. Vid misstanke om järnbrist bör detta kollas upp på vårdcentral.

Är fisk ingen storfavorit på menyn kan det även vara bra att komplettera med omega-3. Fleromättade fetter som omega-3 är nödvändiga för barn ska växa och utvecklas normalt.

Att tänka på!
Kosttillskott ersätter inte en allsidig kost, men kan vara bra under vissa perioder.


Män och kvinnor

För vuxna är D-vitamin viktigast under vintern, men även under sommarhalvåret om man inte vistas i solen så mycket. D-vitamin finns även i fet fisk och magra mejeriprodukter. För den som inte äter så mycket av detta eller är allergisk, kan ett tillskott vara bra. Fet fisk innehåller även nyttigt omega-3, dvs fleromättat fett, som bygger upp och reparerar kroppens celler.

För den som planerar att bli gravid är folsyra ett viktigt tillskott, både innan och under graviditeten. Vitaminet minskar risken för ryggmärgsbråck hos barnet och bidrar till normal blodbildning.

Ett tillskott med kalcium kan vara bra att komplettera med om du inte tål mjölkprodukter eller utesluter det av andra skäl. Vitamin B12 är viktigt för bildningen av blodkroppar och finns naturligt i livsmedel från djurriket. Det är därför viktigt att ta tillskott av vitamin B12 om du är vegan.

För kvinnor som har riklig mens kan även ett tillskott av järn behövas i perioder.

Pensionärer

Risken för benskörhet ökar när vi blir äldre och därför är kalcium och D-vitamin extra viktigt, speciellt för kvinnor som passerat klimakteriet. D-vitamin hjälper till vid lagring av kalcium i skelettet och är även bra för dig som vistas mycket inomhus.

Vitamin B-12 och folsyra är extra viktigt att tillgodose kroppen med, då man med åldern blir sämre på att ta upp dessa ämnen. Brist på vitamin B12 är vanligt i samband med brist på folsyra.

Välkommen in till oss för fler tips och råd kring vad just du kan behöva!

Populära kosttillskott


Taggar: kosttillskott

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2021 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.