Taggar: covid-19

Tillbaka till vardagen efter pandemin

Under pandemin har många upplevt att den psykiska hälsan svajat. Men nu när det börjar lätta och vi sakta kan börja leva lite mer som vanligt så kan även det kännas överväldigande. Här är några tips för hur du tar hand om din psykiska hälsa efter pandemin.


Nu har alla över 18 år erbjudits en första vaccindos och vi längtar efter att mötas i olika sammanhang, fira livets stunder tillsammans och säga hej till kollegorna vid kaffemaskinen igen. Men kommer det vara så enkelt? Hur kommer det kännas? Och är det ok att känna sig stressad över att livet plötsligt ska återgå till det gamla normala?

– Att leva i den osäkerhet som pandemin fört med sig innebär att man lever under stress. Det är en svårhanterad ovisshet att inte kunna överblicka tillvaron och veta vad som händer. Det är naturligt att man reagerar på stress, men hur är förstås individuellt, säger Niklas Gulin, chef för Minds stödverksamheter.

Under pandemin har den ideella föreningen Mind som arbetar med psykisk hälsa upplevt ett ökat tryck på deras stödlinjer, framför allt av äldre personer och unga vuxna.  

– Vi vet att det är vanligare att drabbas av psykisk ohälsa vid livsförändringar, men också förändringar som rubbar det vi som människor behöver för att må bra psykiskt. Förutom våra basbehov som mat, sömn och tak över huvudet så är det att känna trygghet och gemenskap. Vi behöver alla någon som lyssnar och bekräftar vår existens, fortsätter Niklas.

Förändringar efter pandemin

Att uppleva stress när livet förändras är helt normalt. Stress är en naturlig reaktion och behöver inte bara vara dåligt. Det finns positiv stress i vår vardag som får oss att prestera bättre. Men för att orka i längden är det viktigt att vi får tid till gåterhämtning.

Om du känner en stress över att helgerna bokas upp igen av middagar, utflykter eller kanske körning till träningscuper – låt det bli en mjukstart och ställ inte för höga krav på dig själv. Våga tacka nej till det som du kan avvara. Det är en process att komma tillbaka och det är inte ovanligt att man känner sig lite folkskydd efter en så lång och annorlunda period med restriktioner.

– Det finns en rad praktiska verktyg och metoder för att kunna hantera stress, och ett av dem handlar om att släppa kampen om det som inte går att förändra och i stället lägga energi på det man kan påverka.

Att gå från distansarbete till kontoret är också en omställning. Återigen ska man resa till och från jobbet, man kanske inte heller kan vara lika flexibel med att hämta och lämna barnen, träna eller göra ärenden på lunchen.

Många kan uppleva att det är ett glapp mellan den tillvaro man har och den man önskar sig. Det kan då vara bra att vara medveten och försöka acceptera tillvaron och hitta mening och glädje i det lilla. Försök fokusera på fördelarna med att vara tillbaka på kontoret och om stressen inte försvinner, prata med din chef – tillsammans kanske ni kan hitta en lösning. 

 

Små tips för att stärka din psykiska hälsa

- Försök att äta bra och varierat

- Rör på dig

- Håll dig aktiv med rutiner och struktur i vardagen

- Försök acceptera att livet går upp och ner

- Vistas ute i dagsljus

- Prata med andra om hur du känner

- Sök gemenskap med andra, fysiskt eller digitalt.


För dig som fortsatt känner dig ensam

Många har upplevt ofrivillig ensamhet under pandemin, särskilt äldre personer och andra riskgrupper som uppmanats till fysisk distansering. Att inte kunna umgås med familj och vänner är påfrestande och kan leda till nedstämdhet och oro – till och med fysisk smärta.  Men att bryta ensamheten kan vara svårt, särskilt om man känt sig ensam en längre tid. För att bryta ensamhet kan man ta hjälp av något som kallas EASE, det är en handlingsplan framtagen av socialpsykologen John T. Cacioppo.

EASE står för:

  • E: Extend yourself – börja med att ta små steg, ta kontakt med andra genom att börja hälsa och småprata med andra.
  • A: Action plan – försök hitta aktiviteter där du kan träffa likasinnade, till exempel en kör eller annan hobby.
  • S: Selection – välj din umgängeskrets med omsorg.
  • E: Expect the best – utgå från att människor vill dig väl.

Men ibland finns behovet av professionellt stöd. Kanske är du van att klara dig själv eller så tänker du som många andra att du inte vill störa. Oftast blir anhöriga bara glada över att kunna göra något, så var inte rädd för att fråga. Har man ingen nära tillhands kan man få stöd via den kommun man bor i. Sök upp dem via telefon eller webbplats. Det finns också stödlinjer för dig som vill prata med någon.

 

När ska man söka hjälp för psykisk ohälsa?

Om du känner dig nedstämd och låg under en längre tid kan det röra sig om en depression, som du ska söka hjälp för. Symptom på det kan vara att du känner dig trött och energilös, saknar lust att göra saker, sover dåligt, undviker sociala kontakter, får förändrad aptit och går ner eller upp mycket i vikt. Hjälp finns att få och du ska inte lida i onödan. Kontakta din husläkare eller gå in på 1177.se och följ råden som finns där.

 

Behöver du stöd?

Mind erbjuder medmänskligt stöd och finns för dig som behöver någon som lyssnar. Du kan ringa deras stödlinjer, chatta eller besöka deras forum – du är alltid anonym.

Mind Forum: Ett modererat samtalsforum på nätet dit man kan gå in och skriva eller läsa andras inlägg om sitt psykiska mående. Du hittar forumet här.

Äldrelinjen: Den som är äldre vuxen och lider av oro, ensamhet eller isolering och vill ha någon att prata med kan ringa 020-22 22 23.

Föräldralinjen: Föräldrar eller andra vuxna som oroar sig över ett barn i sin närhet kan ringa 020-85 20 00.

Självmordslinjen: Finns för den som lider psykiskt och har tankar på att ta sitt liv, eller för oroliga anhöriga. Ring 90101 eller chatta här.


Taggar: covid-19

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2021 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.