Taggar: träning , hälsa

Stronger Better You – enkla steg till bättre mående

Du kanske har sett henne driva på slutkörda deltagare i Biggest Loser? Eller så kanske du har läst någon av hennes populära träningsböcker? För Sabina Dufberg är hälsa och välmående mer än bara ett jobb. En aktiv vardag är en livsstil som hon mer än gärna delar med sig av. Just nu är hon aktuell med tränings- och hälsoappen Stronger Better You som ska hjälpa henne med just detta. Att få folk att ta fram den allra bästa versionen av sig själva med hjälp av resultatinriktad träning, mindfulness och bra kostvanor.

 

Hur föddes idén till Stronger Better You?

–Jag och Joel Engde, filmaren som jag skapat den här appen tillsammans med, arbetade några säsonger med Biggest Loser. I och med att jag blev en offentlig profil började PT-förfrågningar att strömma in. Jag hade ingen möjlighet att ta emot PT-kunder, men kände ändå att jag ville hjälpa alla dessa människor på något sätt. Där föddes idén till Stronger Better You. En app där man själv kan skräddarsy sin träning efter egna förutsättningar och mål.

 

Vad är syftet med träningsappen?

–Jag vill inspirera folk till att röra sig mer. Visa att träning varken behöver vara svårt eller särskilt krångligt. Du behöver inte ens lämna hemmet. Här kan du välja kortare eller längre pass under kategorier som rörlighet, styrka, explosivitet, förbränning och kondition. Vi går tydligt igenom alla rörelser och hur de enkelt individanpassas. Alla pass är filmade i sin helhet så att man enkelt kan hänga med. Här finns också tydliga veckoscheman, test och roliga utmaningar för den som önskar det. Men det handlar inte bara om träning. För att nå resultat krävs det att man ser till helheten, så appen handlar lika mycket om kost och mental hälsa. Det jag vill förmedla är en hållbar livsstil, inga quick fixes. Du ska göra det idag, men även imorgon.

 

Man brukar säga att den bästa träningen är den som blir av. Har du några bra tips på smarta hemmaövningar som kräver enkla eller inga redskap?

–Har du dåligt med tid, bryt ner din träning och tänk att all typ av träning räknas. Gör utfallssteg i köket medan du väntar på att pastan ska koka klart. Gör knäböj och dutta rumpan i soffan varje gång det är reklam på tv. Har du barn, var aktiv i deras lek. För många kan bara det här vara ansträngande träningspass. Det handlar om att göra träningen lättillgänglig.

 

Vilka är de vanligaste kostfällorna?
– Ofta är de relaterade till upplevd stress och emotionellt tröstätande. Folk är medvetna men fallerar ofta på mängdlära. Om din tränare till exempel har sagt att det är nyttigt att äta nötter så är det inte längre det om du äter en hel påse. Idag överöses vi av smoothies, proteinshakes och rawfoodbollar som sägs vara nyttiga, och det är de, men inte i för stora mängder.

 

Menar du att man måste räkna kalorier?

–Nej, själv gör jag inte det. Men det är bra att ha kunskap om vad som innehåller mycket och lite energi. Det viktigaste är att man är medveten om sitt ätande. Det är lätt att fyra kakor åker in i munnen av bara farten när man kommer hem från jobbet. I appen finns information om hur du enkelt med hjälp av en matdagbok har koll på vad du stoppar i dig.

 

I appen finns även en 30-dagars challenge. Vad kan man förvänta sig för effekt av en sådan här utmaning?

–Resultatet och effekten av utmaningen beror såklart på vilket utgångsläge du hade när du började, men alla kommer definitivt att se resultat. Det långsiktiga syftet med utmaningen är att få in en rutin som man förhoppningsvis håller fast vid. Jag vill också inspirera till att hitta variation i sin träning.

 

Sabina Dufbergs app finns nu att köpa på Apotek Hjärtat till ett förmånligt pris. Fylld av inspiration, tips och råd om hur du hittar rätt i din träning och får balans i livet.

Tips!
Visste du att man nuförtiden kan använda sitt friskvårdsbidrag även för träningsappar?

 

Fakta

Sabina Dufberg

Bor: Huddinge
Familj: Maken Anders, tvillingarna Nicolas och Selina 5 år

Vardagsfilosofi: ”Njut av livet varje dag, och lev i nuet”

Ser helst på frukosttallriken: Jag äter nästan alltid en tallrik naturell grekisk yoghurt med müsli och fryst ananas, grönt te, osötad proteintoast med avokado och massor av chili, citron och salt. Detta toppar jag med en ingefärsshot.

 

 

Kom igång med hemmaträningen!


Taggar: träning , hälsa

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2019 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies från Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt. Kakor används också och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här