Taggar: immunförsvar , hälsa

Så tar du hand om immunförsvaret

Hur ska vi leva för att immunförsvaret ska fungera optimalt? Det är en svår fråga som inte har några enkla svar – men några tips på vägen till ett förhoppningsvis friskt liv delar Anna-Karin Lidehäll, apotekare och doktor i medicinsk immunologi, med sig av här.

 

Trots mycket forskning är det svårt att svara på vad immunförsvaret behöver för att fungera optimalt. Ett första steg i rätt riktning är att utsättas för virus och bakterier under barndomen, eftersom det bygger upp och gör immunförsvaret starkare. Under livets gång är det också viktigt att ta hand om sin hälsa. Om vi mår bra fysiskt och psykiskt får immunförsvaret de bästa förutsättningarna.  

 

Vad gillar immunförsvaret?

Bra sömn, näringsrik mat och rörelse är immunförsvarets bästa vänner. Fysisk aktivitet kan inte förhindra att vi ibland blir sjuka, men personer som tränar regelbundet får mindre allvarliga symtom och blir friska snabbare när de väl blivit sjuka. Något som vi inte alltid tänker på är också att en viktig del av immunförsvaret består av de yttre kroppsbarriärerna som huden och slemhinnorna.

– Till exempel går det till viss del att förhindra urinvägsinfektioner genom att behandla sköra slemhinnor i underlivet. Ett annat sätt att stärka immunförsvaret är genom vaccination. En vaccination gör immunförsvaret bättre på att hantera inkräktare som vi ännu inte utsatts för, säger Anna-Karin Lidehäll.

 

"

– Bland de viktigare mineralerna kan nämnas magnesium och zink. Vill du stötta ditt immunförsvar bör du äta så att du får i dig tillräckligt av dessa näringsämnen.

Anna-Karin Lidehäll, doktor i medicinsk immunologi

 

Näringsrik mat

När det gäller immunförsvaret vet man att vissa vitaminer och mineraler är extra viktiga att få i sig. Dit hör vitamin A som stärker huden och slemhinnorna - som ju är kroppens första försvar mot bakterier och virus. Vitamin B deltar i bildandet av vita blodkroppar som i sin tur bildar antikroppar mot sjukdomar. Vitamin C är också viktigt för att bilda antikroppar, och vitamin D behövs bland annat för att de vita blodkropparna ska fungera optimalt.

– Bland de viktigare mineralerna kan nämnas magnesium och zink. Vill du stötta ditt immunförsvar bör du äta så att du får i dig tillräckligt av dessa näringsämnen. Äter du ensidigt eller av andra skäl har svårt att få i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler är det en god idé att komplettera med kosttillskott.

 

Vad gillar inte immunförsvaret?

Långvarig stress, dålig sömn, rökning och – motsägelsefullt kanske – andra sjukdomar. Stress kan öka risken för att bli sjuk eftersom kroppens produktion av hormonet kortisol tilltar när vi är stressade eller oroliga för något. Kortisol dämpar immunförsvarets arbete och gör oss känsligare för sjukdomar.

– Studier har också visat att människor som inte får tillräckligt med sömn oftare blir sjuka om de utsätts för virus eller bakterier.


Även rökning ställer till det för immunförsvaret på flera olika sätt. En förutsättning för att immunförsvarets celler ska nå fram till en infektion är att cirkulationen av blod och lymfvätska fungerar bra. I kroppen har vi också ett tunt lager av slem på slemhinnorna. De håller bland annat lungorna rena och skyddar mot bakterier.

– Men vid rökning blir slemmet segare och fungerar inte optimalt, och nikotin försämrar blodcirkulationen.

Tips för hur du kan sluta röka

När vi är sjuka fungerar också immunförsvaret sämre. Är du till exempel sjuk i influensa har du sämre yttre skyddsbarriärer på grund av såriga slemhinnor och segt slem, och är därför mer mottaglig för andra virus och bakterier.

– När vi är sjuka hanterar kroppen hela tiden inflammationsprocesser. Är du sjuk är det därför viktigt att ta det lugnt så att kroppen kan återhämta sig och immunförsvaret får arbeta i fred. Att ligga stilla i sängen hela dagen kan dock öka risken för lunginflammation, så om du orkar är det bra att sitta eller stå upp då och då.  

Mat som kan hjälpa immunförsvaret på traven

Vitamin A: Morot, äggula, grädde

Vitamin B6: Kött, fågel, bär, ost, baljväxter, gröna bladgrönsaker

Vitamin C: Broccoli, spenat, citrusfrukter, röd paprika

Vitamin D: Fet fisk (lax, tonfisk, sardiner)

Magnesium: Skaldjur, fisk, kött, bladgrönsaker

Zink: Skaldjur, nötter, kött, ost


Taggar: immunförsvar , hälsa

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2020 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies på Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här