Må bättre genom hela klimakteriet

Värmevallningar, sköra slemhinnor och mensrubbningar är vanliga symtom hos kvinnor i klimakteriet. Men även humörsvängningar, sömnproblem, nedstämdhet och oro. Hur tar man sig igenom denna omvälvande period? Vi tog en pratstund med författaren till boken “Stark genom klimakteriet” Monika Björn.

Utvalda produkter


Klimakteriet är en naturlig del av att åldras som kvinna. Hur denna livsfas påverkar kroppen, inte bara fysiskt utan även psykiskt, är många inte förberedda på. Författaren och träningsexperten Monika Björn började intressera sig för klimakteriet när hon insåg att hon redan hade varit i förklimakteriet en längre tid.

"

Det var inte förrän jag började få värmevallningar som det slog mig: ”Skulle det möjligtvis kunna vara klimakteriet?!”. Utan värmevallningarna hade det nog tagit ännu längre tid för mig att förstå. När jag under researcharbetet med boken, Stark genom klimakteriet, lärde mig mer insåg jag att jag hade varit i förklimakteriet i över ett år när värmevallningarna väl startade, säger Monika Björn.

Din psykiska hälsa kan påverkas av flera faktorer under klimakteriet. Dels sjunker nivåerna av hormonet östrogen vilket leder till att signalsubstansen serotonin minskar. Serotoninets effekt är att stabilisera humöret och ge en känsla av välbefinnande. När det sjunker kan man känna sig nedstämd, gråtmild och deprimerad. Östrogenet sjunker ofta i skov, vilket gör att ens mående stabiliseras när kroppen anpassat sig till de nya nivåerna. Men besvären kan komma tillbaka nästa gång nivåerna sjunker.

Det andra könshormonet progesteron har en lugnande effekt. När det sjunker kan man uppleva sömnproblem, nedstämdhet, oro och irritabilitet. Utöver detta kan fysiska besvär göra att man känner sig mer begränsad, vilket också kan ge en negativ effekt på ens psykiska välmående.

"

Det är vanligt att symtomen smyger sig på över tid. Har du då inte kunskap om hur hormonobalansen kan påverka både kroppen och psyket är det lätt att tro att man håller på att bli allvarligt sjuk eller att man håller på att tappa det.

Monika tipsar om att det är lättare att upptäcka de första tecknen på att kroppen går in i klimakteriet om man är påläst och observant – då blir det enklare att göra livsstilsförändringar eller söka rätt vård.

"

Enklaste sättet att veta om man är i klimakteriet är att vara påläst och förberedd. Att föra mående-dagbok och uppmärksamma hur man mår både fysiskt och psykiskt.

Klimakteriet kan kännas jobbigt, men kom ihåg att de allra flesta symtom, både fysiska och psykiska, mildras och försvinner helt när kroppen vant sig vid de nya hormonnivåerna.

Tips! Lindra klimakteriebesvären:

Forskning visar att sunda levnadsvanor har stor betydelse när det gäller att lindra klimakteriebesvär och öka välmåendet. Behandling med hormonläkemedel kan också vara ett alternativ.

1. Träning och regelbunden motion stärker både skelett och muskler, vilket är viktigt eftersom den minskade östrogenproduktionen påskyndar benförlust i skelettet. Men framförallt kan fysisk aktivitet lindra besvär med t ex svettningar, vallningar och känslor av nedstämdhet.


2. Sunda matvanor stärker också skelett och muskler. Dessutom har det en positiv effekt på både humör och energinivå.

3. Alkohol och rökning kan däremot förvärra besvär med svettningar och vallningar.

4. Om du har torra slemhinnor finns det flera varianter av vaginal-krämer och kapslar som man för in i slidan som kan lindra besvären. Det finns även flera kosttillskott anpassade för kvinnor 50+ som kan hjälpa kroppen i balans.


Välkommen in till oss på Apotek Hjärtat för fler tips och råd kring hur du kan lindra besvär kopplade till klimakteriet 💚 
Eller besök vår samarbetspartner Min Doktor ❤️


Taggar: psykisk ohälsa , klimakteriet
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2022 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.