Apotek Hjärtats kunder renar 63 miljoner liter vatten i UNICEFs rekordkampanj

20 januari 2014

Apotek Hjärtats senaste kampanj i samarbete med UNICEF blev en succé och överträffar förra julens försäljning. Inför och under julen sålde kedjans drygt 300 apotek gåvokort med vattenreningstabletter till förmån för behövande barn i till exempel Filippinerna.

Rent vatten är livsnödvändigt och gåvokorten från UNICEF är en mycket uppskattad julgåva bland Apotek Hjärtats kunder.

Apotekskunderna köpte hela 12 500 gåvokort  som renar över 63 000 000 liter vatten.

– Viljan att rädda liv och dela med sig till behövande är särskilt stor i juletider och det här visar att den viljan växer bland Apotek Hjärtats kunder, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Ett gåvokort för 49 kronor innehöll 1 018 vattenreningstabletter som renar upp till 5 000 liter vatten.

Förra julen köpte Apotek Hjärtats kunder över 10 200 gåvokort från UNICEF med totalt 770 175 malariatabletter.

Förebygga sjukdomar – rädda liv
Rent vatten behövs för att utsatta barn och deras familjer ska kunna undvika sjukdomar och överleva. Varje dag dör 18 000 barn under fem år av sjukdomar som med enkla medel hade kunnat förebyggas.

780 miljoner människor i världen saknar tillgång till rent vatten. Många tvingas använda flodvatten eller öppna grävda brunnar och dammar med förorenat vatten. Det leder till att tusentals barn dör varje dag på grund av smutsigt vatten, brist på toaletter och dålig kunskap om hygien.

Konsekvenserna av bristen på rent vatten blir särskilt hotande och allvarliga vid katastrofer, såsom efter tyfonen som drabbade Filippinerna i november 2013.

För mer information, kontakta:
Presschef Erika Burlin Hellman, telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se