Många bäckar små när Hjärtat hjälper UNICEF att rena vatten

15 april 2014

Vårens apotekskampanj för UNICEF handlar om hur rent vatten kan förbättra barns liv
och hälsa. Genom att lägga på 10 kronor vid köp hos Hjärtats apotek kan alla som vill på ett enkelt sätt bidra till UNICEFs arbete. För 10 kronor renas upp till 1000 liter vatten.

Fler barn dör av smutsigt vatten och bristande hygien än av krig och konflikter. Varje dag dör 1 400 barn under fem år av sjukdomar på grund av smutsigt vatten, brist på toaletter och dålig kunskap om hygien.

Men detta går att förhindra och vattenreningstabletter är ett sätt. De renar snabbt smutsigt och förorenat vatten och därmed minskas risken för sjukdomar.

– Genom att lägga på 10 kronor när du handlar hjälper du barn och deras familjer att rena sitt vatten och undvika sjukdomar. För en tia kan du rena över 1 000 liter vatten och är vi många blir det snabbt mycket vatten, säger chefsapotekare Annika Svedberg, ansvarig för hållbarhetsfrågor inom Apotek Hjärtat.

UNICEF räddar och förändrar barns liv
768 miljoner människor i världen saknar tillgång till rent vatten. Många tvingas använda flodvatten eller öppna grävda brunnar och dammar med förorenat vatten. Det leder till att tusentals barn dör varje dag, de flesta på grund av svår diarré som snabbt blir ett livshotande tillstånd för små barn.

UNICEF bidrar på många olika sätt till att rädda barns liv. Ett sätt är att dela ut vattenrenings­tabletter som snabbt renar smutsigt vatten och därmed minskar risken för sjukdomar. Det kan även handla om att borra brunnar och sprida kunskap om hygien.

Målet för kampanjen är att rena 200 miljoner liter vatten. Utöver Hjärtat deltar IKEA, H&M och Gina Tricot i UNICEFs butikskampanj.

För mer information kontakta:
Presschef Erika Burlin Hellman, telefon 0705-19 49 80,
erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med över 300 apotek runt om i landet. Omsättningen är cirka 9 miljarder kronor.