​Apotek Hjärtat öppnar nytt apotek i Strömstad

10 juni 2015

I nya Gallerian Strömstad öppnar Apotek Hjärtat nu ett stort apotek som ska locka norrmännen - och strömstadsborna -  att handla ännu mer apoteksvaror. Det lägre kostnadsläget i Sverige ihop med höga norska punktskatter på läkemedel, göder gränshandeln i Strömstad.

På sommaren ökar antalet invånarna i Strömstad från 12 000 till 30 000, varav majoriteten är norrmän. Hjärtat har sedan 2004 ett välbesökt apotek på orten, och nu får våra norska grannar ännu ett apotek med hjärta att välja på.

– Våra apoteksvaror, särskilt de egna märkesvarorna, är mycket populära bland de kvalitetsmedvetna norrmännen. Dessutom uppskattar de våra generösa öppettider. I Norge har ju apoteken ännu så länge stängt på söndagarna till exempel, säger Anders Nyberg, vd, Apotek Hjärtat.

Handeln är en av Sveriges största näringar och står för 11 procent av den totala sysselsättningen. I Strömstad är andelen dubbelt så stor.

Nya Apotek Hjärtat Gallerian Strömstad är utformat för att inspirera till hälsoshopping. Det är lättillgängligt beläget på gatuplanet intill den nya matbutiken Strömstad Mat. Öppettider: måndag – fredag klockan 10-20 och lördag – söndag klockan 10-19.

För mer information, kontakta:
Erika Burlin Hellman, telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se

Fakta: Gränshandeln Norge – Sverige
Svensk Handel och HUI Research har undersökt norrmännens handelsvanor i Sverige med 4 000 slumpmässigt utvalda personer mellan 18 och 80 år.

• 71 procent av norrmännens resor till Sverige var shoppingresor. Under 2014 gjordes 10,7 miljoner resor till Sverige från Norge.
  • Den norska gränshandeln genererade 16,9 miljarder kronor inom detaljhandeln 2014, ökningen var 600 miljoner kronor eller 4 procent, mellan 2013 och 2014.
  • Gränshandeln domineras av livsmedel (81 procent), godis (58 procent), alkohol (54 procent), tobak (43 procent) samt apoteksvaror (22 procent).
  • Apotek Hjärtat
    Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med cirka 380 apotek runt om i landet. Omsättningen är cirka 11 miljarder kronor. Från januari 2015 ingår Apotek Hjärtat i ICA Gruppen.