Apotek Hjärtat arrangerar SM i plankan

24 augusti 2016

I syfte att inspirera till en hälsosam livsstil anordnar Apotek Hjärtat ett svenskt mästerskap i den klassiska träningsövningen ”plankan”. Uttagningarna till Apotek Hjärtats SM i Plankan hålls i landets tre största städer och finalen går av stapeln den 29 oktober i Stockholm.

Att träning är en viktig del av ett hälsosamt liv vet de flesta, men i hur pass bra form är egentligen landets befolkning? Apotek Hjärtat vill ta reda på om svenskarnas styrka och uthållighet är i världsklass och anordnar därför SM i plankan. Första uttagningen hålls i Mall of Scandinavia den 27-28 augusti. Därefter utses finalister i Malmö den 3-4 september följt av Göteborg den 24-25 september.

– Förebyggande hälsa är ett område som ligger oss varmt om hjärtat. Förra året lanserades Hjärtats Goda, ett inspirerande hälsokostkoncept. SM i plankan är ytterligare ett sätt för oss att inspirera till en hållbar livsstil. Vi vill uppmuntra fler personer till vardagsmotion som inte kräver dyr utrustning eller gymkort, säger Karin Andrén, kategorichef på Apotek Hjärtat.

Kinesen Mao Weidong väckte stor uppmärksamhet i våras när han slog världsrekordet i ”plankan” genom att stå i positionen i 8 timmar och 1 minut. För kvinnor är bästa resultatet 3 timmar och 31 minuter. I dagsläget finns inget officiellt svenskt rekord men ett antal svenskar, både män och kvinnor, har försökt att slå världsrekorden tidigare.

– Det ska bli otroligt spännande att se om någon är i närheten av de nuvarande rekorden. Med tanke på den rådande träningstrenden så skulle det inte förvåna mig om vi får se riktigt imponerande insatser under mästerskapet, fortsätter Karin Andrén.

Uttagningar hålls i Apotek Hjärtats apotek i följande städer:
27-28/8: Stockholm, Mall of Scandinavia
3-4/9: Malmö, Triangeln (lördag) och Emporia (söndag)
24-25/9: Göteborg, Nordstan (lördag) och Kungsgatan (söndag)
29/10: Final i Stockholm, Mall of Scandinavia

Åldersgräns för att delta i uttagningarna är 15 år*. Män och kvinnor tävlar i samma kategori. På plats kontrollerar funktionärer att övningen genomförs rätt och stoppar tiden när deltagaren inte längre orkar hålla positionen. Den som står längst på varje uttagsort går vidare till SM-finalen i Stockholm den 29 oktober. Vinnaren belönas med en hälsoresa och titeln Mästare i Apotek Hjärtats SM i Plankan, 2016.

Läs mer om SM i Plankan här: https://www.apotekhjartat.se/om-oss/sm-i-plankan-2016/

Med cirka 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Visionen är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och apotekhjartat.se