Taggar: d-vitamin , vitaminer , kost , hälsa

Allt du behöver veta om D-vitamin

På vintern är det många som behöver ett extra tillskott av D-vitamin. Nyligen höjdes rekommendationerna för nordbor – vi behöver mer D-vitamin än forskarna tidigare trott.


Vi brukar säga att kosttillskott aldrig ska ersätta näringsriktig mat. Det stämmer! För äter du varierat får du i dig det mesta som kroppen behöver. Men ett undantag är vitamin D. Den kan vissa behöva äta som kosttillskott, särskilt under vinterhalvåret. Kroppen behöver solljus för att bilda D-vitamin. Den svenska vintersolen är inte tillräckligt stark så kroppen får klara sig på det den har lagrat under sommaren och får i sig via kosten. Det räcker inte alltid till. 

 

Varför är D-vitamin viktigt?

Vitamin D bidrar till immunförsvarets normala funktion, normal benstomme och till normala kalciumnivåer i blodet.  

Livsmedelsverket höjde nyligen rekommendationerna till 10 mikrogram D-vitamin per dag för vuxna. Samma dos gäller barn. Men är du 75+ ska du ha 20 mikrogram. 

Som med de flesta tillskott är det viktigt man inte tar mer än vad man behöver. Att ta mer D-vitamin än sin dagsdos kan vara förenat med allvarliga hälsorisker som till exempel njursvikt. Alla kosttillskott som vi säljer på Apotek Hjärtat innehåller en lägre halt D-vitamin än 100 ug, vilket är den maxdos per dag som Europeiska Myndigheten för Livsmedelssäkerhet (EFSA) har satt. 

 

Vem behöver tillskott av D-vitamin?

Det är individuellt så klart. Men den generella rekommendationen är att äldre som är inomhus mycket, personer med heltäckande klädsel och mörkhyade som har ett naturligt skydd mot solen är extra utsatta. Alla barn under 2 år och barn under 5 år som inte får berikade produkter rekommenderas också ta D-vitamintillskott. De viktigaste naturliga källorna för D-vitamin är fet fisk, kött, margarin och ägg men även D-vitaminberikad mjölk.  Sedan finns det kosttillskott som vanliga multivitamintabletter. Behöver du större mängder ska du välja ett rent D-vitamin tillskott

 

Tips för att motverka D-vitaminbrist

  1. 1
    Ät fet fisk, margarin, ägg och kött. Drick gärna D-vitaminberikad mjölk.

  2. 2
    Om du behöver ge kroppen en kick – välj multivitamintabletter som kosttillskott vid sidan om maten. Då får du i dig andra bra vitaminer också. Som C-vitamin som bidrar till immunsystemets normala funktion.

  3. 3
    Om du behöver få i dig större mängder D-vitamin, välj ett rent tillskott av D-vitamin så riskerar du inte att överdosera andra vitaminer.

Har du fler frågor om D-vitaminbrist eller vilka vitaminer du behöver få i dig, kom gärna in till oss på Apotek Hjärtat och fråga någon av våra farmaceuter om råd.

Källor 
1177 Vårdguiden


Taggar: d-vitamin , vitaminer , kost , hälsa

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2021 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.