Hjärtats nya handtvål – från polska kolgruvor till svenska kök

23 mars 2016

Fisk, vitlök och andra matvaror kan lämna besvärliga dofter på händerna som är svåra att tvätta bort. Med Apotek Hjärtats nya ”Handtvål för köket” är dessa dofter ett minne blott. Tvålen togs från början fram för polska gruvarbetare för att neutarlisera den tunga koldoften.

Matlagning är för många en trevlig, och nödvändig, syssla. Men ibland kan hanteringen av olika råvaror leda till att händerna får en inte allt för angenäm doft som kan vara svår att tvätta bort med vanlig tvål. Apotek Hjärtat lanserar nu Handtvål för köket som råder bot på just detta.

­– När man hanterar livsmedel är det viktigt att tvätta händerna för att undvika spridning av bakterier. Andra råvaror, tillexempel lök, kan göra att händerna luktar starkt. Apotek Hjärtats nya Handtvål gör händerna rena och neutraliserar oönskade dofter, säger Annika Svedberg, chefsapotekare, Apotek Hjärtat.

Effektiv för gruvarbetare
Tvålen togs ursprungligen fram för att polska kolgruvearbetare efterfrågade en produkt som kunde neutralisera den tunga koldoften efter arbetsdagens slut. Gruvarbetarna upplevde att koldoften påverkade såväl familjeliv som livskvalitet. Under det två år långa utvecklingsarbetet upptäckte man att tvålen även tog bort andra typer av dofter, som doften av olika råvaror vid matlagning. Tvålen har en mild och naturlig doft av Aloe Vera och örter som passar bra i ett kök.

Apotek Hjärtats handtvål för köket (250 ml) kostar 49 kronor. Tvålen finns att köpa i Hjärtats apotek och på apotekhjartat.se.

Med cirka 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Visionen är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. www.apotekhjartat.se