Hjärtat tar reda på hur Sverige mår egentligen

22 april 2014

Nu startar Apotek Hjärtat Dagens hälsa, en termometer som mäter hälsoläget i landet. Med hjälp av big data fångas såväl sjukdomar, lindriga besvär som känslotillstånd i realtid. Resultatet presenteras och uppdateras hela tiden på Hjärtats hemsida och är enkelt att följa över tiden.

– Vi på Hjärtat vill veta hur alla mår just nu eftersom vi vill hjälpa alla att må så bra som möjligt. Därför
försöker vi bli bäst på att lyssna på våra kunder, säger chefsapotekare Annika Svedberg, Apotek Hjärtat.

Ett sätt att lyssna är med hjälp av insamling och avancerad textanalys av s k big data – allt som sägs i öppna källor i traditionella medier och på forum, bloggar, Facebook, Twitter och andra sociala medier. Apotek Hjärtat använder tjänsten Sensefish som i realtid läser och analyserar informationen.

– Det är ett nytt sätt att minut för minut och timme för timme, följa vad människor talar om och hur de känner inför det som diskuteras. Vi kan likna det vid att ta tempen på hela Sverige, säger Annika Svedberg.

Framtidens apotek
– Vår vision om att vara  framtidens apotek är mer än bara en slogan. Det är ett löfte till våra kunder och medarbetare att vi ständigt utvecklar oss, allt från vårt erbjudande och sortiment till vårt bemötande och vår service, säger Annika Svedberg.

Apotek Hjärtat erbjuder många sätt att göra det lättare för dig att må bra. Basen är läkemedel, egenvårdsprodukter och rådgivning.

Dessutom erbjuder vi följande tjänster:

Läkemedelsabonnemang
Blodtrycksmätning
Personlig läkemedelsrådgivning
Resehjälpen
Solsäker
Hjärtats e-handel, som presenteras inom kort

Dagens hälsa är ett test som om det faller väl ut kan vidareutvecklas. Dagens hälsa finns på apotekhjartat.se

För mer information kontakta:
Presschef Erika Burlin Hellman, telefon 0705-19 49 80,
erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se