Hälften av svenskarna har inte koll på sina prickar – majoriteten är män

3 oktober 2023

Antalet fall av malignt melanom ökar drastiskt i samtliga län i Sverige. Samtidigt visar en ny Sifo-undersökning att hälften av svenskarna (51 procent) inte kontrollerar sin hud regelbundet för att upptäcka hudförändringar. Detta gäller inte minst männen (60 procent). De främsta anledningarna till att man inte kontrollerar sin hud är en osäkerhet kring vad man ska kolla efter, att man inte upplever några symtom samt att man inte kommer ihåg. Var tionde man (11 procent) som inte kontrollerar sin hud uppger även att han inte bryr sig.

Fördröjningen mellan UV-exponering och insjuknande i hudcancer resulterar i att genomsnittsåldern för diagnos av malignt melanom är omkring 60–70 år. Men även i dessa åldrar uppger omkring 40–50 procent att de sällan undersöker kroppen efter hudförändringar.

– Regelbunden självundersökning av kroppen är en livsviktig rutin för att upptäcka cancer i ett tidigt skede, vilket i sin tur ökar chansen för en framgångsrik behandling. Oavsett om det gäller hud-, bröst- eller någon annan form av cancer, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Nära tre av tio som inte kontrollerar sin hud regelbundet (27 procent) uppger att det är för att de inte upplever några fysiska eller psykiska symtom.

– Alla har födelsemärken. De är naturliga, kan tillkomma när som helst under livets gång och innebär oftast ingen fara. Det viktigaste är att man har koll på dem för att uppmärksamma eventuella förändringar, även om man inte upplever några symtom, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Nära tre av tio som inte kontrollerar sin hud (27 procent) uppger även att de är osäkra på vad man ska titta efter och ha koll på. Svedberg tipsar om ABCDE-metoden som kan vara en bra utgångpunkt när man undersöker sina prickar – för att veta vad man bör vara uppmärksam på, samt när man bör få sina prickar undersökta av vården.

ABCDE-metoden

A  Assymetri – är märket oregelbundet i ett eller två plan?
B  Borders – är kanten på märket ojämn?
C  Colour – varierar färgen på märket?
D  Diameter – är märket 6 mm eller större?
E  Evolution – har märket ändrat sig, ser det annorlunda ut jämfört med dina övriga födelsemärken?

Undersökningens resultat i korthet:
Varannan person (51 procent) uppger att de inte kontrollerar sin hud regelbundet för att upptäcka hudförändringar. Det är betydligt fler män (60 procent) som uppger detta, jämfört med kvinnor (41 procent).

Bland personer i åldern 50–64 år uppger nära varannan (47 procent) att de inte kontrollerar sin hud regelbundet för att upptäcka hudförändringar. Bland personer i åldern 65–79 år uppger fler än två av fem (44 procent) detta.

De främsta anledningarna till att man inte kontrollerar sin hud regelbundet för att upptäcka hudförändringar är en osäkerhet kring vad man ska kolla efter/ha koll på (27 procent), att man inte upplever några fysiska eller psykiska symtom (27 procent) samt att man inte kommer ihåg (18 procent).

Var tionde man som inte kontrollerar sin hud (11 procent) uppger även att de inte bryr sig.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4 232 intervjuer med allmänheten 18-79 år i Sverige. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 17-31 juli 2023.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 17 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, se icagruppen.se och apotekhjartat.se.