Flera nyheter bland julsmakerna på Apotek Hjärtat

20 november 2015

Årets nyheter i Apotek Hjärtats julsortiment är senap med chipotlechili, svart te med smak av fransk nougat, belgiska chokladpraliner och chokladdraperad pepparkaka. I årets julsortiment finns också favoriter i repris som till exempel saffran och glöggkrydda.

– Det är en tradition sedan länge att erbjuda senap och julkryddor på apotek. Förr i tiden gjorde varje apotek även sin egen senap. Sedan några år tillbaka har Apotek Hjärtat breddat julsortimentet med ytterligare några produkter, vilket har varit mycket uppskattat av våra kunder, säger Annika Svedberg chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Årets senap på Apotek Hjärtat är het och grovmalen med ny smak av chipotle­chilipeppar. Det finns också stark senap i porslinsburk från Rörstrand och en senapsort förpackad i en mindre glasburk. All senap i Apotek Hjärtats sortiment kommer från Petersborg gård på Österlen och innehåller bara naturliga råvaror.

Saffran – mald eller i hela pistiller, pepparmintolja, glykos och lakritsstång för julbak och julgodispysslande finns också i julsortimentet. För den som vill göra sin egen glögg finns också glöggkrydda på flaska, så kallad aromatiskt tinktur.

– Ingredienserna i julprodukterna hämtas från utvalda tillverkare runt om i världen och de uppfyller samma höga kvalitetskrav som vi ställer på övriga apoteksprodukter, berättar Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

I jul finns också två sorters te, dels ett nytt svart te med smak av fransk nougat, dels Hjärtats rooibos med kardemumma- och kanelsmak.

Därutöver innehåller Hjärtats julsortiment en massa godsaker med temat hälsosam choklad. Förra julens nyhet lakritschokladkulor kommer tillbaka tillsammans med chokladmandlar, chokladhjärtan och chokladtryffel.

Julsortimentet finns på samtliga Apotek Hjärtat från 24 november. Produkterna kan även e-handlas på apotekhjartat.se.

Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, kontakta:
ICA Gruppens presstjänst, telefon 010-422 52 52.

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med cirka 390 apotek runt om i landet. Omsättningen är cirka 11 miljarder kronor. Från januari 2015 ingår Apotek Hjärtat i ICA Gruppen.