Apotek Hjärtat tar bort momsen på mensskydd

6 mars 2018

Apotek Hjärtat anser att momsen på mensskydd bör tas bort och sänker därför priset på sina egna mensskydd, motsvarande dagens moms som är 25 procent. Enligt ett EU-direktiv är det sedan två år tillbaka möjligt för varje medlemsland att bestämma momssatsen på hygienartiklar och flera andra länder har redan sänkt momsen på dessa varor. Apotek Hjärtat vill lyfta frågan om mensskydd eftersom det är en nödvändighet som används av halva befolkningen stora delar av livet.

Varor eller tjänster som har lägre moms än 25 procent har motiverats utifrån olika perspektiv, och ofta har det handlat om att varan eller tjänsten ska göras tillgänglig för fler, eller att den helt enkelt är en nödvändighet. I Sverige har vi fortsatt samma momssats, 25 procent, på samtliga hygienartiklar, trots att varje EU-medlemsland själva kan besluta i frågan.

- Vi hoppas att vårt initiativ ska starta en debatt om momssatsen på hygienartiklar och att det leder till en förändring. Många behöver inte reflektera över vad de spenderar på mensskydd, och gör det inte heller eftersom det är en kostnad som inte kan väljas bort. Men för de som behöver välja mellan mensskydd och andra nödvändigheter kan det få konsekvenser för hälsa och välbefinnande, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Prissänkningen gäller från 6 mars tillsvidare på Apotek Hjärtats egna mensskydd.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Med cirka 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Visionen är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och apotekhjartat.se.