Apotek Hjärtat stödjer Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

21 september 2016

Under oktober laddar Apotek Hjärtat upp med närmare 30 rosa varor för att samla in pengar till svensk cancerforskning. Två kronor per såld rosa produkt går till forskningen och årets Rosa Band, signerat av Alicia Vikander, finns också att köpa på kedjans apotek. Apotek Hjärtat är huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

– En tredjedel av oss som bor i Sverige får någon gång i livet en cancerdiagnos. Och för varje cancersjuk drabbas många anhöriga. För att vi ska kunna besegra cancer behövs det mer forskning. Därför är den insamling vi gör tillsammans viktig. Vi kan alla vara med att bidra, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på Apotek Hjärtat.

Förutom att sälja Rosa Bandet, där samtliga intäkter går till Cancerfonden, finns närmare 30 rosa varor – allt från en pillerburk och bomullsrondeller med årets Rosa Bandet-mönster till vätskeersättning och fluorskölj. Två kronor från varje såld produkt går till forskningen om cancer. Kunderna kommer också att kunna välja att betala två kronor för en rosa påse att bära hem sina apoteksvaror i.

Årets rosa band är designat av skådespelerskan Alicia Vikander:
”För mig är rosa bandet en symbol för en gemenskap som ger hopp om att det är möjligt att bli frisk. Att köpa det rosa bandet kan kännas som en droppe i havet. Men många små droppar blir tillsammans en kraftfull våg, ett viktigt bidrag till den forskning som gör att färre drabbas och fler överlever cancer. Det vill jag visa med min design.”

Om Rosa Bandet:
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj genomförs varje år under oktober månad med syftet att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om bröstcancer och cancerprevention samt bedriva påverkansarbete. Läs mer www.apotekhjartat.se/om-oss/kvalitet-och-hallbarhet/apotek-hjartat-i-samhallet/rosa-bandet/ eller www.cancerfonden.se/rosabandet

Med cirka 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Visionen är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och apotekhjartat.se.