Apotek Hjärtat inför åldersgräns på hudvård

20 mars 2024

Apotek Hjärtat, marknadsledare på den svenska apoteksmarknaden, inför åldersgräns på avancerad hudvård*. För att köpa dessa produkter behöver kunden ha fyllt 15 år, få sina föräldrars godkännande eller ha ett hudtillstånd som motiverar användning av dessa produkter.

– Vi vill gå före, och ta ett större ansvar för att inte vara med och driva på osunda beteenden och ideal som vuxit fram bland många unga, säger Monika Magnusson, vd på Apotek Hjärtat och apotekare.

Som en av länkarna i vårdkedjan och återförsäljare av hudvård ser Apotek Hjärtat bekymrat på den växande trenden att barn använder, eller uppmuntras att använda, avancerad hudvård. Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat, poängterar att det är viktigt med rätt hudvård för rätt person.

– Vilken hudvård man behöver är väldigt individuellt beroende på hudtyp och hudtillstånd, inte ålder. Men att använda avancerad hudvård som till exempel syftar till att minska rynkor och få en jämnare hudton är inget barn behöver. I de fall ett barn har en hudsjukdom, till exempel atopiskt eksem, kan vissa produkter även bidra till att symtom förvärras eller återaktiveras, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Utvecklingen riskerar att förstärka såväl osunda hudvårdsrutiner som ideal.

– Det kan vara svårt för barn att värdera både effekten och potentiella konsekvenser av avancerade hudvårdsprodukter. Åldersgränsen ger oss möjlighet att ge råd om sunda hudvårdsrutiner utifrån behov, inte ideal, till såväl föräldrar som barn, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

I praktiken innebär åldersgränsen en riktlinje för Apotek Hjärtats medarbetare. Unga personer med ett hudtillstånd som motiverar avancerade hudvårdande produkter ska naturligtvis få köpa detta.

Den breda utrullningen av åldersgränsen har redan påbörjats på Apotek Hjärtats omkring 390 apotek samt inom e-handeln. *De ingredienser/produkter som kommer innefattas av åldersgränsen är nedan:

AHA-syra (t.ex. glykol-, mandel-, mjölk- och citronsyra)

BHA-syra (salicylsyra)

Vitamin A (retinol och retinylestrar)

Vitamin C

Enzympeeling

Mekaniska peelingar med fysiska korn

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 19 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, se icagruppen.se och apotekhjartat.se.