Taggar: sluta röka

Farmaceuten tipsar: 6 steg till en rökfri vardag

Att vinna över röksuget kan vara tufft innan du är i mål. Régis, legitimerad apotekare på Apotek Hjärtat, ger sina bästa tips och råd för hur du når en friare och friskare vardag.

 

  1. 1
    Bestäm dig
    Vill du sluta röka och varför? För att lyckas måste det vara ditt beslut. Gör en motivationsplan och lista fördelarna med att sluta röka, och sätt ett datum för när det ska ske, gärna 2-3 veckor framåt i tiden. Då hinner du förbereda dig, trappa ner och göra vissa tider och platser i din vardag rökfria.
  2. 2
    Städa ur hemmet för att minska risken för återfall
    Rensa bort alla saker som kan locka dig till återfall, till exempel cigarettpaket, askfat eller de där röktofflorna vid balkongdörren. Tvätta gärna kläder och textilier
    om du rökt inne, så du inte blir sugen på cigaretter på grund av lukten.
  3. 3
    Skapa nya rutiner för de stunder röksuget är som värst
    När är röksuget som starkast? Kanske är det under kafferasten, eller på vägen till eller från jobbet? Försök då att få in nya rutiner under dessa tidpunkter. Ta en kopp te istället för en kaffe, eller ha för vana att alltid ringa en vän på vägen hem.
  4. 4
    Lär dig hantera röksuget
    Symtom som rastlöshet, irritation, huvudvärk och trötthet brukar dyka upp redan första dygnet, medan yrsel, dåligt humör och nedstämdhet kan komma lite senare.
    6-10 dagar efter rökstoppet brukar suget vara som allra värst. Plåster, tuggummin, tabletter eller munspray hjälper när det är som jobbigast. Regelbundna måltider, extra mycket vätska och fysisk aktivitet är också bra för att dämpa röksuget.
  5. 5
    Håll uppe motivationen
    Vilka positiva hälsoeffekter känner du av redan första veckan? Säkerligen flera stycken. Fira med en god middag och blicka framåt. Tänk vilken hälsoresa du kommer göra inom ett år. Röker du i snitt ett paket om dagen, sparar du ca 25 000 kr på ett år. Det räcker till en rejäl belöning.
  6. 6
    Dela din resa med andra
    Sluta inte ensam! Kanske en vän eller någon i familjen också vill vara med dig på resan? Om inte, finns andra stöd när motivationen dippar som appar och Sluta-Röka-Linjen. Kom in till oss så hjälper vi dig. 

Lyckades du inte första gången? Se det inte som ett misslyckande, utan fundera istället över varför du hamnade där, och vad du kan göra annorlunda nästa gång.

 

Experten tipsar: Tre sluta-röka-produkter som hjälper dig i mål

 

Munhålespray

Har du testat munhålespray? Det lindrar de dagar suget är som värst.Bra för dig som behöver snabb lindring. Sprayas vid behov i munnen, max fyra gånger per dag.

 

Nikotintuggummi

Nikotintuggummin lindrar abstinensen och passar bra för den som behöver ha något att göra, eller i detta fall att tugga på. Bra för den som är rastlöst lagd.

 

Nikotinplåster

För den som tycker det är jobbigt att vara utan nikotinet under långa stunder är nikotinplåster en bra lösning. Plåstret hjälper dig att klara dig utan cigaretterna och ger dig bättre kontroll.

 

Populära produkter för rökavvänjning


Taggar: sluta röka

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2020 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies på Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här