Fortsätt till huvudinnehållet
ReceptLogga in

Köpvillkor

Information om Apotek Hjärtat:

Apotek Hjärtat AB
Org.nr. 556773-8249
Webbadress: www.apotekhjartat.se

Adress och telefonnummer till respektive apotek finns på vår webbplats www.apotekhjartat.se

Har du frågor? Kontakta oss:

Telefon 0771-405 405 

E-post: kundservice@apotekhjartat.se

Brev: Apotek Hjärtat AB, Kundservice, Box 4075, 169 04 Solna

Registrering av elektroniska recept:

Skicka ditt recept till Apotek Hjärtat E-apotek, Blygatan 25, 60223 Norrköping.

1. Allmänt

Dessa köpvillkor gäller när du handlar i vår e-handel, d.v.s. www.apotekhjartat.se eller app. För att handla produkter i e-handeln behöver du ha fyllt 18 år med undantag för receptköp.

Produkterna som vi säljer har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten kräver det (antingen i fysisk eller i digital form). Vi lämnar sedvanliga garantier på produkter som har en sådan garanti. Mer information om garantier finns i respektive produkts bruksanvisning.

2. Beställning

Beställning av produkter sker på www.apotekhjartat.se eller via Apotek Hjärtats app. Genom din beställning accepterar du dessa allmänna villkor.

Orderbekräftelse och kvitto

Efter att du har gjort en beställning kommer vi att bekräfta mottagandet av din order per e-post. När du har fått orderbekräftelsen kan du inte längre göra några ändringar i din order. De produkter som visas i e-handeln vid beställningstillfället lagerhålls men det kan ske förändringar i lagersaldot fram till dess att varan plockas. Om en beställd vara (receptförskrivna undantagna) inte finns i lager när ordern plockas är Apotek Hjärtat inte skyldigt att leverera varan och du kommer då att krediteras varans värde.

Vid köp av receptförskrivna produkter kan priset justeras efter att du har gjort din beställning i enlighet med vad som framgår i punkt 4 Priser nedan.

Efter att ordern är plockad och skickad från oss så skickar vi ett ”Kvitto och leveransbekräftelse” som är en bekräftelse på avtal mellan dig och oss. Detta skickas till den e-postadress du uppgav vid beställningen.

Annullering av beställningar

Vi kan avbryta din beställning på grund av tekniska driftsstörningar, om vi har fått felaktiga uppgifter om dig, om vi misstänker bedrägeri eller om du har betalningsanmärkningar.

Produkter på recept

För beställning av receptförskrivna produkter krävs ett elektroniskt recept samt att identifiering sker via e-legitimation. Vid köp på elektroniska recept kommer behörig personal att ta del av dina elektroniska recept och tidigare uthämtade läkemedel. Läs vidare här om hur du går tillväga för att beställa produkter på recept.

Om en receptbelagd vara inte finns på lager eftersom leverantören har slutat att tillhandahålla den, erbjuder vi dig, om möjligt, en motsvarande ersättningsvara. Vi kan i så fall kontakta dig vid behov.

Om du har pappersrecept som du vill använda för att göra beställningar kan du skicka in dem till Apotek Hjärtat (se adress ovan) så sparar vi dem elektroniskt. Du kan också gå till ett av våra apotek med dina pappersrecept och be personalen spara dem elektroniskt.

3. Fullmakt för beställning och uthämtning

Om du vill att någon annan ska kunna beställa och hämta ut läkemedel på recept/förskrivna produkter för din räkning måste du skapa en fullmakt. Fullmakten kan skapas direkt på Apotek Hjärtats webbplats eller på något av Apotek Hjärtats apotek.

Vårdnadshavare för barn 0-12 år kan beställa och hämta ut läkemedel utan fullmakt. Personer som inte är vårdnadshavare måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren för att hämta ut läkemedel till barn 0-12 år. Recept till barn som är 13 år eller äldre kan inte visas för vårdnadshavaren enligt beslut av e-Hälsomyndigheten. Läs mer här om hur du som vårdnadshavare kan göra för att hämta receptbelagda produkter till din tonåring.

Om du ska hämta ut paket som ombud, ska du ange referens från aviseringsmeddelandet (SMS) samt uppvisa egen legitimation.

4. Priser

Samtliga priser i e-handeln anges i svenska kronor inklusive moms (eventuell fraktkostnad tillkommer). Läkemedel på recept är momsbefriade och för dessa produkter visas priset utan moms. Samtliga priser uppdateras regelbundet och Apotek Hjärtat förbehåller sig rätten att göra prisändringar utan föregående avisering. Vid kampanjer eller andra erbjudanden kan särskilda villkor gälla.

Vid köp av läkemedel på recept som ingår i förmånen sker slutgiltig prissättning när beställningen färdigställs för leverans (dvs. när receptet expedieras av oss). Priset på sådana läkemedel fastställs av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, och varierar över tid. Även ditt eget högkostnadsskydd eller taket för högkostnadsskydd kan ha ändrats innan beställningen hanteras och i dessa fall korrigerar vi priset på ordern utan kontakt med dig. Priset för läkemedel som ingår i förmånen kan således ändras från det att du beställt läkemedlet till tidpunkten för leveransen. Om det visar sig att priset blir högre kommer vi att debitera dig mellanskillnaden och kreditera dig mellanskillnaden vid lägre pris.

5. Betalning

Apotek Hjärtat samarbetar med Kustom AB (nedan Kustom) och använder deras kassalösning Kustom Check-out (nedan Kassan) för att möjliggöra betalningar i vår e-handel. Tillsammans med Kustom erbjuder vi olika betalsätt (se lista nedan) där flertal av dem är via betaltjänstleverantören Klarna Bank AB (nedan Klarna).

  • Kort (Visa, MasterCard, AmEx)
  • Direktbetalning (via Klarna) – kort, banköverföring, Swish
  • Faktura (via Klarna)
  • Delbetalning (via Klarna)

Kassan presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Det kan bero på t.ex. vilken enhet du genomför köpet på eller dina val i Kassan gällande ’autoifyllnad’. Efter att du har identifierats uppvisar Kassan vilka betalsätt som är tillgängliga för just dig. Alternativen kan variera från tid till annan och beror bland annat på orderns värde och den enhet du beställer från.

Vi skyddar din information med säker kryptering (SSL) när du handlar hos oss. Kortbetalningar hanteras enligt internationella säkerhetsstandarder (PCI DSS). Kortbetalningar kan kräva verifiering enligt 3D Secure innan köpet slutförs. Din bank kan berätta mer om 3D Secure och hur den verifieringen går till.

Genom köpet godkänner du dels dessa köpvillkor, dels Kustom's villkor samt även Klarna's villkor om betalning sker via något av Klarna’s betalsätt.

Besök Kustom för mer info om deras kassalösning. Besök Klarna för mer info om deras betalsätt. 

Om du är medlem i Klubb Hjärtat och har intjänad bonus kan du nyttja dessa för att helt eller delvis betala varor som är bonusgrundande. Du ser dina bonus-checkar som inloggad i kassan. Bonusen kan endast utnyttjas vid köp om orderns värde, exkluderat frakt, överstiger bonusens värde. För betalning av mellanskillnaden av bonusens värde och orderns värde behöver du välja ett kompletterande betalsätt såsom beskrivet ovan.

Läs mer om bonus och ta del av medlemsvillkoren för Klubb Hjärtat här.

6. Frakt och leverans

Våra leveranssätt

Vid beställningen kan du välja mellan att få dina produkter levererade till något av Apotek Hjärtats apotek (mot uppvisande av legitimation) eller att få dina produkter levererade på de föreslagna alternativ som visas i samband med att du genomför ditt köp. Du måste ange efterfrågade uppgifter för att Apotek Hjärtat ska kunna genomföra leveransen (t.ex. portkod vid hemleverans). Läs mer om förutsättningarna för de olika alternativen under Frakt & leverans.

För vissa typer av leveranser kan det tillkomma en avgift vilket i så fall visas i samband med ditt köp. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige.

Vissa produkter som läkemedel kan skadas av värme eller kyla, så töm din brevlåda varje dag då du väntar leverans från oss. Om du bor i lägenhet med brevinkast se till att barn och husdjur inte kan komma åt läkemedel som levereras genom brevinkastet.

Rätt för Apotek Hjärtat att ändra leveranssätt i vissa fall

Apotek Hjärtat förbehåller sig rätten att ändra leveranssätt i de fall en vara bedöms olämplig att skickas enligt det leveranssätt som du har valt. Om du valt leverans till brevlåda och det visar sig att beställningens volym och/eller produkternas egenskaper inte medger sådan leverans förbehåller sig Apotek Hjärtat rätten att leverera din beställning till närmaste postombud.

Tid för leverans

En beställning beräknas levereras på den dag som anges på de föreslagna leveransalternativen (observera att denna tid är preliminär). I det fall aktuell vara inte finns i lager skickas din beställning så snart varan finns i lager, vilket normalt är nästkommande vardag. För det fall du inte är hemma när våra samarbetspartners levererar produkter till dig görs några leveransförsök.

Kylvaror som beställs fredag skickas från oss till apotek tidigast efterföljande helgfria vardag. Leveranser till Gotland, till glesbygdsområden med lantbrevbärare samt till vissa apotek kan ta längre tid. Vid utebliven leverans är det viktigt att du som kund hör av dig till oss snarast för att vi ska kunna utreda orsaken till den uteblivna leveransen.

7. Ångerrätt

Du kan ångra ditt köp enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit beställningen. Köp genomförda i e-handeln mellan 20/11-27/12 har förlängd ångerrätt fram till och med 2026-01-11. Den/de produkter, för vilka du önskar åberopa ångerrätten, behöver returneras i ett oförändrat skick för att du ska erhålla fullständig kreditering, dvs oanvända och oskadade. Du kan också använda Konsumentverkets standardiserade ångerblankett om du vill ångra ditt köp.

Du kan inte ångra köp av produkter där försegling eller plombering är bruten av hälsoskydds- och hygienskäl, såsom tandvård-, hårvård-, kroppsvårdartiklar samt sexleksaker, underkläder, bröstpumpar, termometrar och blodtrycksmätare. Dessa måste returneras i obruten förpackning om du vill ångra ditt köp. Vi förbehåller oss rätten att neka en retur som inte går igenom vår kvalitetskontroll. 

Observera att även läkemedel (även för djur), kylvaror, receptförskrivna produkter och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan ej returneras. Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och ingen återbetalning sker till dig. 

Vad ska jag göra om jag vill utnyttja ångerrätten?

För utnyttjande av ångerrätten ska varan skickas per post till Apotek Hjärtat eller återlämnas på något av Apotek Hjärtats apotek. Om du lämnar tillbaka varan på något av Apotek Hjärtats apotek ska du kunna uppvisa e-postmeddelandet "Kvitto & leveransbekräftelse" som du har mottagit i samband med när vi har behandlat din beställning.

Väljer du istället att skicka tillbaka varan med postförsändelse går du tillväga på följande sätt:

  1. Packa dina produkter väl, gärna i emballaget du fick med din leverans. Fyll i uppgifterna i returformuläret och invänta en QR-kod som skickas till dig via e-post eller sms.
  2. Lämna in din retur hos ditt närmaste postombud och visa upp din QR-kod. Postombudet skriver därefter ut din returetikett och fäster det på paketet. Postombudet ger dig en kvittens som bekräftar att du har skickat returen till oss.

8. Återbetalning

Vi återbetalar dig inom 14 dagar efter att vi har fått tillbaka varan. Återbetalning sker via det betalsätt som användes i Kassan i samband med beställningen.

9. Reklamation

Om varan är felaktig, skadad eller ofullständig ska du, snarast efter att du upptäckt felet eller skadan göra en reklamation genom att vända dig till Apotek Hjärtats Kundservice eller till något av Apotek Hjärtats apotek. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses gjorda inom skälig tid. Du har i Sverige alltid rätt att reklamera ett fel inom 3 år från köpet. 

Om du behöver skicka in den felaktiga, skadade eller ofullständiga varan per post står Apotek Hjärtat för frakten. Vid godkända reklamationer får du returnera produkten på samma sätt som beskrivs i punkt 7 Ångerrätt ovan.

10. Ej uthämtade/mottagna paket

Om du har valt att få din beställning skickad till ett ombud, ett apotek eller till ett paketskåp för upphämtning ligger din beställning hos ombudet, det aktuella apoteket eller i det smarta skåpet under en viss tid efter att du aviserats om att du ska hämta beställningen. Därefter skickas beställningen tillbaka till Apotek Hjärtat.

Om du har valt att få din beställning hemlevererad kommer vi att göra ett antal leveransförsök. Om vi inte kan nå dig och beställningen inte får lämnas utanför dörren kommer beställningen att skickas tillbaka till Apotek Hjärtat.

Om du inte hämtar ut din beställning i tid eller vi inte lyckas nå dig vid hemleverans kommer vi att debitera dig 150 kronor för frakt- och hanteringskostnader. 

Om beställningen innehåller produkter som omfattas av ångerrätten, se punkt 7 Ångerrätt ovan, kommer vi att kreditera dig sådana produkters värde (med avdrag för frakt- och hanteringskostnaden – 150 kronor). Om du ångrar köpet av sådana produkter och du vill undvika frakt- och hanteringskostnaden behöver du hämta ut/ta emot beställningen och hantera returen enligt punkt 7 Ångerrätt ovan. Om produkterna inte omfattas av ångerrätten kommer du inte att krediteras sådana produkters värde och därtill kan vi komma att debitera dig för frakt- och hanteringskostnaden.

11. Personuppgifter

När du genomför ett köp i e-handeln behandlar vi dina personuppgifter för att bl.a. genomföra köpet. Läs mer om vår behandling av dina personuppgifter

12. Ansvar för fel eller försening

Vårt ansvar för fel, förseningar och skador framgår av dessa köpvillkor och konsumentköplagen.

13. Ändring av villkoren

Apotek Hjärtat kan när som helst uppdatera dessa köpvillkor (ändringarna tillämpas inte på redan ingångna köpavtal).

14. Tvist

Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig eller du inte håller med oss i annat avseende så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller genom att använda EU:s gemensamma plattform för tvistlösning, se här.

Trygga & säkra betalningar

  • Simple Kustom logo in SVG format
  • BankID logo in SVG format

Följ oss!

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • LinkedIn
© 2025 Apotek Hjärtat AB