Sju myter om solning - och vad som är sant

Taggar: solkräm , hudvård , solskydd

Alla vet att man ska sola med måtta. Ändå fortsätter vi slarva med solskyddet, vilket gör att fallen av hudcancer nu ökar dramatiskt. Dags att slå hål på sju vanliga myter om solning.


Myt 1: Jag behöver inte solskydd om jag sitter i skuggan.

FAKTA: Upp till 80 procent av solens UV-strålning tränger igenom lätta moln. Samtidigt reflekteras strålarna via sand, vatten och snö, så du kan exponeras för dem i lika hög grad en molnig dag som när himlen är klarblå. Dessutom gör molnen att du inte känner hettan från solen lika tydligt och därför kanske stannar utomhus längre.

 

Myt 2: Risken för hudcancer ökar bara om jag bränner mig.

FAKTA: Ju mer sol din hud utsätts för desto större är risken för hudcancer – även om du inte bränner dig. Däremot ökar risken för hudcancer betydligt när du bränner huden. Det är extra farligt att bränna sig i unga år, eftersom barns hudceller inte har samma förmåga att skapa skyddande pigment som vuxnas. Barn ska därför aldrig sola.

 

Myt 3: Jag blir inte brun om jag har kläder på mig.

FAKTA: En tunn vit t-shirt har en solskyddsfaktor på cirka 10. En blå skjorta i bomull har en solskyddsfaktor på cirka 50. Mörka plagg skyddar bättre än ljusa, lösa plagg skyddar bättre än tajta och ju tätare tyg desto bättre skydd. Men du kan alltså bränna dig även med kläder och bör använda solskyddskräm som komplement när du vistas i stark sol.

 

Myt 4: Man måste sola för att få tillräckligt med D-vitamin.

FAKTA: Det krävs bara en mycket kort tid i solen för att få i dig tillräckligt med D-vitamin. För ljushyade personer räcker 10–15 minuter under en sommardag. En person med mörkare hy behöver vistas något längre i solen för att nå samma halter av D-vitamin. De flesta svenskar får dock det mesta av sitt D-vitamin genom kosten, till exempel via ägg eller fisk.

 

Myt 5: En smörjning med hög solskyddsfaktor räcker hela dagen.

FAKTA: Den solskyddsfaktor du använder på morgonen räcker inte hela dagen. När du badar, solar och svettas försvagas solskyddet snabbt. Därför är det viktigt att bättra på solskyddet flera gånger under dagen. Man bör applicera ny solskyddskräm ungefär var tredje timme – och oftare än så om man badar eller svettas mycket.

 

Myt 6: När jag väl fått färg är solskydd inte så viktigt.

FAKTA: Pigmentet melanin, som bildas när solen träffar vår hud och färgar den brun, skyddar mot UV-strålning. Men detta naturliga skydd är mycket svagt jämfört med dagens moderna solkrämer – oftast lägre än solskyddsfaktor 6. Så även om du redan har fått färg måste du fortfarande smörja in dig ordentligt varje gång du solar.

 

Myt 7: Alla solkrämer är lika bra.

FAKTA: Det kan vara stor skillnad mellan olika solskyddsprodukter. Vissa skyddar mot både UVA och UVB, solens olika typer av ultraviolett ljus, men inte alla. Valet av solskydd bör alltid göras utifrån hudtyp, årstid och plats. Fråga gärna oss på Apotek Hjärtat om du är osäker!

 

Källor: 1177 Vårdguiden, Cancerfonden, Strålsäkerhetsmyndigheten.


Taggar: solkräm , hudvård , solskydd

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2018 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt. Kakor används också och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här