Knipträna för din intimhälsa

Att träna musklerna i ben, rygg och armar är inga konstigheter när det kommer till att skapa goda förutsättningar för en frisk och sund kropp. Låt även bäckenbottenövningar bli en del av din träningsrutin! Läs mer om bäckenbottenmuskler och varför knipträning är viktigt.

Du har säkert hört talas om knipkulor, kegel-bollar eller geishakulor. Det finns många varianter i olika form och tyngd som kan hjälpa dig att förbättra både sexliv och intimhälsa. Knipträna kan du givetvis göra när och var som helst utan tillbehör, kanske när du väntar på bussen eller tittar på film. När du tränar med vikter i form av knipkulor så kan träningen bli mer effektivt och lättare att följa upp. Fokusområdet vid det som kallas kegelträning eller knipträning är alltså bäckenbottenmusklerna, som påverkar både njutning och en god intimhälsa hos kvinnor.

Knipträning kan du som vuxen kvinna börja med när som helst i livet för att gynna din egen intimhälsa. Att stärka bäckenbotten ger dig inte bara möjligheten att motverka framfall men även chansen att förbättra sexlivet då en stark bäckenbottenmuskulatur kan ge dig mer intensiva orgasmer. Att knipträna kan också motverka urinläckage då starka bäckenbottenmuskler kan hjälpa dig att hålla dig bättre när du är kissnödig. Knipövningar är extra bra att göra efter graviditet och förlossning för att bidra till återhämtningen av core-styrka och underliv. Kom ihåg att be din barnmorska om råd när du tidigast kan börja använda knipkulor efter förlossning.

 

Snabbfakta om bäckenbottenmuskulaturen

 

  • Bäckenbottenmuskulaturen sitter runt ändtarm, slida och urinrör och hjälper kroppen att hålla bäckenbotten uppe.
  • Under graviditet mjukas bäckenbotten upp och musklerna tänjs ut under förlossningen.
  • Framfall betyder att något buktar ned mot, eller ut genom slidmynningen. Det kan vara till exempel slidväggarna, livmodern eller båda som kommer ner. Ett framfall är oftast inte farligt men kan kännas obehagligt och kan påverka ditt sätt att leva.

Träna med knipkulor

Ligg gärna på rygg när du ska träna med knipkulor de första gångerna och se till att använda glidmedel för en behagligare känsla. Är du nybörjare så är det bra att sätta en rutin på minst två träningstillfällen per dag som sedan kan minska allt eftersom du blir starkare. När du lagt dig tillrätta, på rygg med fötterna mot underlaget och lätt särade ben, så för du in knipkulan i slidan och är sedan redo för ditt knipträningspass! Knip ordentligt men rätt - det ska kännas som att du lyfter knipkulan uppåt mot naveln. Håll i knipkulan i 1-3 sekunder för att sedan slappna av i 10 sekunder. Upprepa övningen i några minuter. Att knipträna är faktiskt inte svårare än så, men gör stor nytta för din intimhälsa!


Taggar: intim , intimhälsa , kvinna , kvinnohälsa , underliv , underlivet , klimakteriet , gravid

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2018 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies från Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt. Kakor används också och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här