Vilka vitaminer behöver du få i dig dagligen – och hur märker du om du har vitaminbrist?

Taggar: vitaminer , vitaminbrist

För att din kropp ska må bra behöver du dagligen få i dig proteiner, mineraler, fett, kolhydrater och vitaminer. Vi frågade Maria Calles, apotekare och farmacispecialist, hur man kan tänka kring dagsbehov av vitaminer – för barn, vuxna och gravida.

Olika vitaminer har olika positiva effekter på kroppen och det är därför viktigt att få i sig dagsbehovet. Vissa vitaminer är nödvändiga att få i sig från kost eller kosttillskott eftersom din kropp inte kan producera alla vitaminer på egen hand. Brist på vitaminer kan ge olika sorters sjukdomsliknande symtom, som ofta förväxlas med någon annan åkomma.

Det är inte alltid lätt att hålla reda på vilka vitaminer man bör få i sig, hur och varför. Här kommer därför ett försök till att reda ut några av de vanligaste frågetecknen.

Vilka är symtomen vid vitaminbrist?

Vi börjar med att reda ut hur brist på vitaminer kan yttra sig. Vitaminbrist ger olika sorters symtom beroende på vilken vitamin du behöver mer utav.

  • Brist på C-vitamin kan ge trötthet och irritation och är bristen allvarlig kan man drabbas av sjukdomen skörbjugg, vilket yttrar sig som ökad infektionskänslighet och sämre sårläkning.
  • Brist på någon av B-vitaminerna kan ge problem med huden och slemhinnorna. Det kan även visa sig genom trötthet, dålig aptit, blodbrist och olika neurologiska symtom, säger Maria och fortsätter:
  • Brist på D-vitamin kan yttra sig som retlighet och dålig aptit. Om barn växer upp utan tillräcklig mängd D-vitamin kan de drabbas av sjukdomen rakitis som innebär att kalcium inte lagras in i skelettet som det ska.
  • Brist på A-vitamin är inte längre så vanligt i Sverige då en normal kost täcker dagsbehovet väl. Symtom på A-vitaminbrist kan ge problem med hud och slemhinnor samt med mörkerseendet.

Populära multivitaminer

Vilka vitaminer ingår i det rekommenderade dagsbehovet?

C-vitamin och de olika B-vitaminerna. Dessa är vattenlösliga och kan därför inte lagras av kroppen, utan behöver tillföras på nytt varje dag, berättar Maria Calles, apotekare och farmacispecialist. 

Vitamin C får du enklast i dig genom att äta frukt och grönsaker och B-vitaminer finns i kött, spannmål, mjölkprodukter och i frukt och grönt. Med andra ord är varierad och hälsosam kost en viktig nyckel för att få i dig några av de viktigaste vitaminerna, vilket inte är någon större nyhet.

Dessutom underlättar C-vitamin för kroppen att ta upp flera näringsämnen, så som järn, zink, kalcium och folsyra (B9). Jämfört med många andra näringsämnen är kroppens upptag av järn lågt. Därför är det bra att komplettera din kost med tillskott av både järn och Vitamin C för att vara säker på att du får i dig rekommenderad daglig dos. Det är extra viktigt att tänka på för barn under sex år eller när du är gravid.

Vitaminer under graviditet eller för barn

I vissa tillfällen i livet är specifika vitaminer extra viktiga att få i sig.

– Om du planerar att bli gravid ska du äta ett extra tillskott av folsyra  (B9) för att fostret ska utvecklas normalt. Detta ska man göra minst fram till 12:e graviditetsveckan, säger Maria och berättar vidare:

– Barn under två år bör ges D-vitamin i form av D-droppar. Är barnet mörkhyat, inte vistats utomhus eller bär heltäckande kläder kan D-vitamin behöva tillföras även högre upp i åldrarna. Äldre personer kan också behöva extra tillskott av vitamin D om de inte regelbundet vistas utomhus, säger Maria Calles.


Taggar: vitaminer , vitaminbrist

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2018 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies från Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt. Kakor används också och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här