Taggar: jul , stress , mindfulness

Så får du till julmyset i decemberstöket

Julen ses inte bara som en avkopplande högtid, utan är ofta även associerad med en hel del stress. Vi guidar dig till hur du får in lite mer mindfulness under de, ofta, stressiga dagarna fram till jul.

    

Planering är A och O

Om du vill undvika stress i allra största mån gäller det att planera och börja i tid. Skriv en att göra-lista med allt du vill hinna fixa fram till julafton. Var dock snäll mot dig själv och utgå ifrån vad som är rimligt. Du ska hinna med annat än att bara städa och laga mat – som spel- och filmkvällar med familjen till exempel.

Mindfulness-övningar att göra hemma

För att stanna upp i vardagen och bli mer närvarande kan det vara bra att testa en mindfulness-övning, speciellt när du känner dig lite extra stressad. Ett sätt att varva ner är att ställa en timer på fem minuter. Sätt dig på en stol eller lägg dig ner och koncentrera dig enbart på in- och utandningen fram tills klockan ringer. Ett annat enkelt sätt att ge dig själv en lugn stund är att sitta still och dricka en kopp kaffe eller te. Fokusera på här och nu och gör inte någonting annat samtidigt.

Fixa ett hemma-spa

Om du är dålig på att prioritera dig själv: skriv upp det på din att göra-lista. Att fixa ett hemma-spa är ett härligt sätt att skämma bort sig själv.

Gör så här:

  1. Tänd några doftljus i badrummet och ta ett bad eller en varm dusch.
  2. Passa på att göra en inpackning i håret som får verka extra länge och skrubba huden med en kroppsskrubb för att ta bort döda hudceller.
  3. Smörj in kroppen med en body butter – perfekt under vintern när huden behöver extra fukt.
  4. Lägg en ansiktsmask anpassad efter din hys behov. Du kan även dubbelmaska genom att exempelvis börja med en djuprengörande lermask och avsluta med en fuktmask. Den kan du dessutom sova med över natten, för att verkligen låta den göra sitt jobb.

Prioritera det som verkligen är viktigt

Så länge du inte kan lägga åtta timmar om dagen på att fixa inför julen (och vem kan egentligen det?) finns det en gräns för vad du rent realistiskt kommer hinna göra. Fokusera på det som är viktigast för just dig. Är det viktigt med hembakat eller kan ni köpa färdigt? Behöver ni pynta hela hemmet eller räcker det med adventsljusstakar och en julgran?

Tänk: vad är det värsta som kan hända?

Om du har satt ribban för högt, kan det vara lätt att känna sig misslyckad för att allt inte blev som man hade tänkt sig. Försök då att tänka ”Vad är det värsta som kan hända?”. Julmiddagen blir inte förstörd för att köttbullarna inte var hemgjorda och det är helt okej att låta barnen se på tv en timme extra. Sänk ribban och fokusera på det som är viktigast: att få fira julen tillsammans med nära och kära.

 


Taggar: jul , stress , mindfulness

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2019 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies på Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här