Naturligt pigg med Ashwagandha

Ashwaganda är en riktig superhjälte som inom den indiska läkekonsten ayurveda har 4 000 år på nacken. Nu uppmärksammas örten igen för sin förmåga att motverka bland annat stress och utmattning.

Har du också stött på det aningen udda ordet Ashwagandha på senaste tiden är du långt ifrån ensam. Ashwaganda, indisk ginseng, är en liten växt med gula blommor och orangeröda små frukter som fångat intresset hos hälsomedvetna runt om i världen. Själva namnet kommer från orden för ”häst” och ”lukt” på sanskrit och det är växtens rötter som extraheras eller mals ner till ett pulver som används för flera olika krämpor och besvär.

Mest känt är Ashwagandha för att motverka stress, ångest, trötthet, fysisk utmattning och för att bibehålla fokus och uthållighet. Just stress är roten till många psykiska besvär och Ashwagandha kan hjälpa till att hålla nere nivåerna av stresshormonet kortisol i kroppen.

Inom ayurveda används Ashwagandha också som en stärkande, balanserande och föryngrande ört. Den sägs även ha positiv effekt på sömn, vikt, immunförsvar, förstärka effekterna av träning, öka sexlusten, fertiliteten, förbättra minnet och konditionen.

Använd Ashwagandha-extrakt i doser runt 300-500 mg som ett kosttillskott i samband med mat, men börja alltid med små doser och trappa upp successivt då människor ofta reagerar olika på olika kosttillskott.

Klicka här för att upptäcka Ashwagandha


Taggar: energi , energigivande , kosttillskott

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2019 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies på Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här