Klimakteriet – vad händer i kroppen?

Klimakteriet är den period när kvinnans östrogennivåer sjunker. Äggen är helt enkelt på väg att ta slut och äggstockarnas funktion minskar successivt. En period som kan upplevas som besvärlig – men det finns hjälp att få.


Klimakteriet kan vara en väldigt påfrestande period i livet för många kvinnor, medan den knappt märks för andra. För vissa innebär klimakteriet stärkt självförtroende och en lättnad över att slippa ha mens. Den hormonella omställningen kan pågå i flera år, ibland så länge som upp till 10 år.


De flesta kvinnor kommer i klimakteriet mellan 45 och 55 års ålder. Det vanligaste är att klimakteriet börjar med oregelbunden mens som till slut upphör, men ett av de allra första tecknen kan faktiskt vara att mensen kommer tätare. Blödningarna kan också vara mer långdragna än tidigare, men framför allt komma med mer oregelbundna mellanrum, säger Catharina Claesson, leg apotekare på Apotek Hjärtat.

Andra symtom på klimakteriet är de så kallade vallningarna, det vill säga värmevallningar. Man blir plötsligt varm och svettig. Hjärtklappning är vanligt och många får, kanske för första gången i livet, problem med sömnen. Kommer vallningarna på nätterna är det vanligt att man vaknar och får svårt att somna om. Många kvinnor känner också av humörsvängningar och nedstämdhet som påminner om symtom som annars är kopplade till pms, det vill säga dagarna före menstruation. När kroppens produktion av östrogen minskar kan också slemhinnorna i slidan bli torra och sköra.


Vad kan jag själv göra för att underlätta besvären?

– Jag tycker att man ska söka hjälp och boka en tid hos läkare om man har stora klimakteriebesvär, säger Catharina Claesson. En läkare kan ge goda råd och, om det behövs, skriva ut receptbelagda läkemedel som hjälper under den här perioden. – Du som har eller har haft bröstcancer ska dock avstå från att på egen hand behandla med östrogen, även receptfria preparat, poängterar Catharina. Då finns det andra hormonfria, receptfria alternativ.

För att må bättre är det även viktigt att se över sina levnadsvanor. Minska gärna intaget av kaffe och tobak och försök motionera regelbundet. För mer inspiration, ta del av träningsexperten Monika Björns bok Stark genom klimakteriet, skriven för att ge inspiration, hopp och en positiv inställning till kroppen.


Taggar: intimhälsa , klimakteriet

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2020 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies på Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här