Guide för dig med ont i nacken

Taggar: ont i nacken , värk

Att ha ont i nacken är ett vanligt besvär som lyckligtvis brukar gå över av sig självt. Vi ger dig de bästa tipsen på hur du kan minska smärtan och skynda på tillfrisknandet.

Det kan finnas många orsaker till att du får ont i nacken – felaktig arbetsställning, att du har suttit i drag, sovit på ett konstigt sätt eller överansträngt en muskel. Stress och oro kan också bidra till att du spänner dig och får ont i nacken. Vid nackspärr kommer smärtan plötsligt, nacken blir stel och det är svårt att röra huvudet.  
 
Du bör uppsöka sjukvård för nackont om du får feber, känner dig sjuk, är stel och har värk som gör att det är svårt att böja huvudet och nacken framåt. Om du har råkat ut för en olycka och får ont i nacken eller axlarna, om du har svår och ihållande värk, om du är under 18 år och drabbas eller om du har fått nackspärr och det inte blivit bättre på 1-2 veckor eller om du haft andra nackbesvär i mer än 2-3 veckor. Vid plötslig, kraftig nackvärk ska du söka vård direkt. 

Så lindrar du smärtan

För att kunna fortsätta röra på dig och leva som vanligt kan smärtstillande mediciner vara en bra hjälp. Ta helst tabletterna regelbundet och i full dos för att hålla dig så smärtfri som möjligt.

 

  • Du kan välja läkemedel i tablettform som är smärtlindrande och antiinflammatoriska som ibuprofen , naproxen eller diklofenak

  • Testa gel eller spray med antiinflammatorisk och smärtlindrande effekt som verkar lokalt och används på stället där du har ont. Dessa kan göra huden känslig för solen så tänk på att skydda dig under användning och två veckor efteråt. 

  • Om du inte kan ta antiinflammatoriska värktabletter kan paracetamol vara ett alternativ, förslagsvis Alvedon eller Panodil. Paracetamol hjälper mot smärta, men inte inflammation.  

  • Värmeplåster som till exempel Therma Care ökar blodgenomströmningen och kan lindra smärtan i det område som gör ont. Du kan också testa muskelsalvor som kan lindra smärtan genom att värma eller kyla den ömma muskeln som exempelvis Tiger Balsam eller Ice Power kylande gel

6 bra råd vid nackont

  1. 1

    Försök röra dig som vanligt även om du är stel och har ont i nacken och axlarna. Det brukar oftast lindra värken och till och med få besvären att gå över.  

  2. 2
    Tänk på att sitta rätt. Sträck på kroppen och sänk axlarna. Försök att inte spänna dig.

  3. 3
    Se till att musklerna får slappna av, till exempel med ett bad, meditation eller massage med en välgörande massageolja 
  4. 4
    Sov ordentligt så att kroppen får återhämta sig – men överdriven vila är inte att rekommendera.

  5. 5
    Motionera eller styrketräna utan att pressa kroppen.
  6. 6
    Värme lindrar värken. Prova med en varm vetekudde runt nacken.

Om du har fler frågor om nackont och vilka värktabletter som passar bäst för dig får du gärna gå in till närmaste Apotek Hjärtat och prata med någon av våra farmaceuter.

Källor: 1177


Taggar: ont i nacken , värk
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2018 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies från Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt. Kakor används också och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här