Taggar: sömn , mental hälsa

God sömn gör dig smartare

Negativa effekter av dålig sömn som trötthet och irritation har nog de flesta av oss erfarenhet av. Men har du koll på vad som faktiskt händer i hjärnan under tiden vi sover? Eller hur för mycket eller för lite sömn påverkar oss? Vi träffade Torbjörn Åkerstedt, Sveriges främsta sömnforskare, för att prata om människans behov av sömn.


Att leverera på jobbet eller att ta hand om barn som är trötta efter en lång skoldag är extra tungt för den som sover dåligt. Sömnen ser nämligen till att kroppens och hjärnans energidepåer håller sig laddade. Laddas inte batterierna ordentligt kan vi inte utnyttja hjärnans och kroppens fulla kapacitet.

– Den som sover dåligt känner sig ofta trött, nedstämd och nästan sjuk. Får man ingen sömn laddas hjärnan ur och slutar gradvis att fungera. Det som händer när vi sover är att alla onödiga kopplingar i hjärnan städas ut. Man befäster också minnet genom att föra över det från korttidslagring till långtidslagring. Emotionella laddningar rensas också bort från minnesspåret. Sover man dåligt ligger känslorna kvar vilket kan resultera i att man vaknar än mer irriterad och neurotisk än vad man var kvällen innan.


Sömnbehovet ser olika ut för olika åldersgrupper och påverkas av vilken fas i livet man befinner sig i. En nyfödd bebis ägnar de flesta av dygnets timmar åt att sova. Även för tonåringen är sömnen viktig, medan det lite oväntat är pensionären som behöver allra minst sömn.


– När man kommer upp i 65-årsåldern behöver de flesta inte mer än sex timmars sömn per natt. 20-åringen däremot behöver minst åtta. Antagligen beror detta på att en aktiv hjärna som hela tiden fylls på med ny kunskap och erfarenhet behöver mer vila. Många äldre upplever dock att de sover sämre än tidigare, vilket beror på att de sover lättare och därmed vaknar oftare.

 

För lite sömn gör dig mindre intelligent

Att sova för lite kan ställa till det ordentligt i vardagen, därför är det viktigt att man tar sin sömn på allvar. Visst kan man klara av att sova mindre under en kortare period, men rubbas sömnrutinerna under en längre tid kan konsekvenserna bli allvarliga.


– För lite sömn gör en trött, man tänker sämre och har svårare att hålla koncentrationen uppe ­– man blir helt enkelt mindre intelligent. Men allt normaliseras när man sovit ordentligt. Trötthet har också en negativ inverkan på humöret och kan lätt förvandla dig till en allmänt otrevlig person, vilket kan få negativa konsekvenser både hemma och på jobbet.


För den som har svårt att få ihop sina timmar under natten kan en tupplur under dagen vara räddningen. En tupplur kan till och med tillfälligt göra dig mer intelligent menar Torbjörn:


– En powernap hjälper dig att samla tankarna och ge dig mer energi. Du blir mer alert och kan fatta bättre beslut. Men powernapen får inte vara längre än max 30 minuter. Tricket är att undvika att träda in i djupsömn för då blir du istället tröttare vid uppvaknandet.
 

"

– En powernap hjälper dig att samla tankarna och ge dig mer energi. Du blir mer alert och kan fatta bättre beslut.

 
Stress och alkohol kan ge mardrömmar

Drömmar kommer i alla dess former och speglar de minnen vi varit med om både i närtid och längre tillbaka i tiden. Alla drömmer vi tre till fem gånger per natt. Intressant nog kommer vi bara ihåg de drömmar vi vaknar i. Folk som sover bra kommer därför inte ihåg lika mycket drömmar som den som sover sämre och vaknar ofta.


Enligt en Sifo-undersökning* gjord på uppdrag av Apotek Hjärtat svarar nästan var fjärde svensk (23 procent) att de sover dåligt. Många gånger bottnar dålig sömn i stress och oro. Kanske är det pressat på jobbet eller kärvt på hemmaplan. Alkohol är också en vanlig bov i dramat. 


– Har man mycket bekymmer sover man sämre och drömmer mer intensivt. Alkohol trycker också ner drömsömnen vilket gör att drömmarna ofta blir fler, intensivare och otäckare när substanserna väl lämnar kroppen. Vissa läkemedel, till exempel betablockerare som används vid depression, ångest och högt blodtryck, kan också ge upphov till mardrömmar.

 

Varva ner timmarna innan sängdags

För att ge kroppen och hjärnan de allra bästa förutsättningarna för en god natts sömn betonar Torbjörn vikten av att tillåta hjärnan att koppla av en till två timmar innan läggdags.


– Låt senare delen av kvällen vara fri från stress och ta inte med dig några problem till sängen. Stäng av mobil, tv och dator i god tid innan läggdags. Regelbundna sovrutiner, och att ha det tyst, kallt och mörkt i sovrummet, hjälper dig också till bättre sömn.

*Undersökningen har genomförts av Sifo på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 2503 intervjuer bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ.



5 tips för god nattsömn

 

  1. 1
    Håll sovrummet svalt och mörkt


  2. 2
    Undvik alkohol, tobak och koffein


  3. 3
    Rör på dig regelbundet (men inte precis innan läggdags)


  4. 4
    Ta inte med dig problemen till sängen


  5. 5
    Låt hjärnan vila två timmar innan läggdags

 

Om sömnforskaren


Namn
Torbjörn Åkerstedt

Titel Senior Professor Karolinska Institutet + Stockholms Universitet

Sömnstatus Sover bra och vaknar tidigt – pigg och fräsch.


Taggar: sömn , mental hälsa

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2021 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.