7 tips som håller dig borta från höstförkylningen

Taggar: förkylning , höst

Folk som nyser på bussen, snoriga barn på dagis och kollegor som inte stannar hemma trots att de kanske borde. Efter en lång och härlig sommarsemester är vi tillbaka i vardagen och baciller och virus attackerar oss från alla håll. Men det finns några saker man kan göra för att undvika att drabbas av höstförkylningen.

 

1. Tvätta händerna

Det mest effektiva sättet att undvika att bli smittad av förkylningsvirus är att hålla god handhygien. En god vana är att tvätta händerna ordentligt varje gång man kommer hem, fram till jobbet och innan måltid. Se till att du tvättar händerna noga med tvål, både under- och ovansida. Glöm inte området mellan fingrarna. Skölj och torka händerna noggrant. Är det många sjuka hemma eller på jobbet använd pappersdukar. Handsprit är ett bra komplement om man tvättat händerna innan med tvål och vatten men gör inte så stor skillnad om den används ensam. Man kan även använda nässkölj för att hålla näsan ren och på det sättet skydda kroppen mot angrepp av bakterier och virus.

2. Klä dig ordentligt

Man blir inte sjuk av kylan i sig men om man blir utsatt för virussmitta så kan man vara mer mottaglig om man är kall. Man ska dock inte vara rädd för att vistas utomhus, tvärtom. Frisk luft blir man frisk av. Det är inomhus, när vi träffas i stora grupper, som virus sprids lättast.

3. Undvik folkmassor

Är du rädd för att bli sjuk är det mest effektiva sättet att undvika smitta att hålla sig ifrån stora grupper av människor där smitta lätt sprids. Det är till exempel bättre att ta cykeln till jobbet än att klämma ihop sig på bussen.

4. Undvik att pilla dig i ögon, näsa och mun

Handtag, pengar, tangentbord, kundvagnarna i mataffären – vår närmiljö är full av baciller som är svåra att undvika. Kroppens slemhinnor är känsliga för förkylningsvirus så försök att undvika att pilla dig med fingrarna i mun, näsa eller ögon. 

5. Sov gott

En stressad kropp blir lättare sjuk så se till att sova ut ordentligt.

6. Ät och drick ordentligt

Om du äter regelbundet, hälsosamt och varierat så du får i dig allt du behöver så har du starkare motståndskraft mot smitta. Ingefära, vitlök, Omega-3-fetter – det finns ett stort utbud av olika naturläkemedel och tillskott som kan hjälpa till att hålla immunförsvaret i topp.

7. Träna

En frisk och välmående kropp står lättare emot virussmittor så att hålla sig i form är alltid bra. Promenera till jobbet eller gå på pass på gymmet, all form av rörelse är bra för både själ och hjärta.

 

Receptfria produkter som är bra att ha hemma om förkylningen slår till ändå


Taggar: förkylning , höst

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2018 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies från Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt. Kakor används också och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här