Taggar: sommar , sol

6 frågor och svar om solsting

Det är lätt att drabbas av solsting om man inte är försiktig i värmen, speciellt om man tillhör riskgruppen barn, gravid eller äldre. Att hålla sig i skuggan under dygnets varmaste timmar, dricka mycket vatten och bära svala kläder är A och O för att klara sig undan värmeslag (ett annat ord för solsting). Catharina Claesson, chef Farmaci på Apotek Hjärtat, svarar på kundernas vanligaste frågor.

 

Vad händer i kroppen när jag får solsting?

– När det är riktigt varmt ute kan vi svettas upp till två liter i timmen. Vätska som vi ofta är dåliga på att fylla på, vilket kan störa saltbalansen i kroppen. När en person utsätts för hög värme en längre stund, så kan kroppens egen förmåga att styra sin temperatur slås ut, vi blir helt enkelt överhettade. Vanligast är det att barn och äldre drabbas, men även idrottare som tar ut sig för hårt i värmen.

 

Hur vet jag att jag har fått solsting? Vilka tecken ska jag hålla utkik efter?

– Oftast stiger kroppstemperaturen till 40 grader eller mer, andra vanliga symtom är illamående, yrsel och kräkningar. Du kan också få huvudvärk, börja se dåligt eller känna dig allmänt förvirrad.

 

Om jag drabbas av solsting, vad gör jag? Behöver jag söka vård, och i så fall när? 

– Om du har fått värmeslag måste du söka vård omedelbart då tillståndet kan vara livshotande. Uppsök genast en sval plats och kyl ner kroppen med hjälp av blöta kalla handdukar och sätt på en fläkt om du har en.

 

Vad kan jag göra för att undvika solsting?

– Det viktigaste är att du hela tiden fyller på med vätska. Att salta lite extra på maten är också ett tips då man svettas ut både vätska och salter. Åker du till ett väldigt varmt land kan det ta upp till en vecka innan kroppen anpassat sig till värmen.

Det är också bra att hålla koll på hur mycket du kissar. Kommer det mindre än vanligt, och är mörkare i färgen, är det ett tecken på att du bör dricka mer. Klä dig svalt, kör inga hårda träningspass i solen, och ta en sval dusch om du känner dig varm.

 

Gravida, äldre eller barn – riskgrupper som kanske är extra känsliga i sommarvärmen, hur ska de tänka?

– De ska vara extra noga med att undvika solen, inte anstränga sig för mycket och dricka extra mycket. Vätskeersättning, som i utblandad form innehåller vatten, salt och socker, hjälper till att återställa kroppens vätske- och saltbalans. Barn blir extra lätt uttorkade, så ha lite extra koll på dem. Se till att de håller sig svala och har kläder som skyddar dem mot solen.

  

Jag ska ut en heldag på stranden med barnen, hur förbereder jag mig?

– Helst ska man undvika heldagar på stranden, men ha med ett parasoll så att ni kan vara i skuggan, speciellt mellan kl 11-15 när solen är som starkast. Själv brukar jag se till att vi går hem under denna tid och kanske istället går tillbaka och tar ett kvällsdopp senare, men det bygger ju på att man har nära till stranden förstås.

Packa ner mycket dryck, solkräm, täckande kläder, och ha gärna uv-dräkt på mindre barn. Bada i sjön, sök upp en plaskdamm, tappa upp ett svalt bad, ta en dusch, sätt på vattenspridaren – det finns många behagliga sätt att svalka sig, det viktigaste är att du gör det.

 

Vanliga tecken på solsting

Huvudvärk

Illamående och kräkningar

Synstörningar

Yrsel, irritation och förvirring

Snabb puls

Rödflammig, torr hud

40 graders feber eller mer

 

  


Taggar: sommar , sol

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2020 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies på Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här