Taggar: mage , maghälsa , ibs , hälsa

5 steg till en lugn och glad mage

Spänningar, obehag eller uppblåst i magen? Fel kost, stress eller pms kan ställa till det, men det finns hjälp att få. Ta del av våra tips och råd för en lugn och harmonisk mage.

 

Många har en mage som krånglar, och det påverkar hela kroppen – ja, hela livet faktiskt. Den kan knorra, värka, knipa eller kännas gasig och uppsvälld. Du behöver inte lida av IBS, även kallat för känslig tarm, för att magen ska säga ifrån. Testa att lägga om kosten ifall du hamnat i obalans. Att stressa mindre och röra på dig mer är två andra grundstenar för en gladare mage. Det finns även flera receptfria läkemedel som kan minska besvären vid känslig tarm, gasig eller hård mage.

 

Prova att lägga om kostvanorna

Vårt immunsystem styrs till stor del från vår mage och tarm. Goda tarmbakterier ger gladare tarmflora som i sin tur påverkar kroppens upptagningsförmåga av viktiga näringsämnen i maten. Även om det inte är helt klarlagt hur maten vi äter påverkar tarmfloran kan du  fylla på med mjölksyrabakterier via kosten, främst från sura livsmedel som filmjölk och fermenterade grönsaker. Det finns även kosttillskott både i tablett- och pulverform som innehåller till exempel mjölksyrabakterier. 

Att dricka tillräckligt med vatten och äta mat med mycket fibrer kan vara en lösning för trög mage. Är du inte van vid att äta mycket fibrer kan magen behöva en kort ”inkörningsperiod” innan den hamnar i balans. Har du svårt att få i dig tillräckligt med fibrer kan en lösning vara fibertillskott som främjar en naturlig tarmfunktion. Hjälper inte det finns annan receptfri behandling att ta till.

 

Kosttillskott med mjölksyrabakterier

Produkter som underlättar vid IBS och känslig tarm

Hjälp vid gaser i magen

Hjälp vid hård mage

 

Undvik stress

Stress är som bekant en vanlig orsak till problem med magen, även kallat stressmage. Det är ett samlingsnamn för flera magproblem som orsakas av emotionell påverkan. Symtom kan vara gaser, värk, halsbränna, diarré eller förstoppning. Är du stressad, försök att lägga om dina vardagliga rutiner för att undvika detta.

Är dina magproblem envisa bör du undersökas av en läkare för att utesluta eventuella sjukdomar eller andra bakomliggande orsaker.

Ta det i din egen takt och prova dig fram, men se till att dina matvanor fortsatt är positiva och njutningsfulla.

 

5 steg till en välmående & glad mage

    1. 1
      Undvik starka kryddor
      Starka kryddor kan ge upphov till halsbränna. Lider du av IBS kan starka kryddor dessutom sätta fart på magen. IBS går inte att bota, men genom att se över sina kostvanor så kan dina problem ofta lindras. Kontakta din vårdcentral om du misstänker att du har IBS eller annat magbesvär som inte går över. 

      Det finns också produkter som du kan prova som kan hjälpa vid både kroniska och tillfälliga besvär. Silicea Mag-Tarm Gel är ett exempel, en naturlig kiselgel som effektivt binder gaser i magen, samtidigt som den skyddar känsliga slemhinnor.

    1. 2
      Goda fibrer
      Att få i sig fibrer gynnar matsmältningen och tarmfunktionen. Fiberrika livsmedel ger dessutom större mättnadskänsla, vilket kan minska småätandet. Enligt Livsmedelsverket bör en vuxen få i sig cirka 25-35 gram fibrer varje dag. Fibertillskott finns även i både tablett- och pulverform för den som behöver lite hjälp på traven.

    1. 3
      Undvik fet mat
      Det är ingen nyhet att friterad och fet mat inte är det bästa, varken för magen eller kroppen. Fetare mat är svårsmält och stannar länge i matsmältningssystemet. Har du otur kan fet mat dessutom ge diarré.

    1. 4
      Tugga, tugga, tugga
      Ät långsamt – njut av maten i varje tugga. Matsmältningen börjar redan i munnen.

  1. 5
    Frukt och grönt
    Ät mycket grönsaker och frukter i alla färger – frossa i gröna blad, groddar, örter och kryddor. Då får du i dig bra näring, fetter, antioxidanter och fibrer.

Taggar: mage , maghälsa , ibs , hälsa

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2020 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Cookies på Hjärtat

Apotek Hjärtat använder kakor (cookies) för att ge dig en så bra användarupplevelse som möjligt och för att analysera och utveckla våra system och tjänster. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Du kan när som helst ändra dina cookieinställningar. Läs mer här