Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer informationHitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

{{item.DisplayName}}

st á  {{ item.ExtendedPrice/item.Quantity | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ExtendedPrice | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}}inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

Sluta snusa – 5 tips som hjälper dig att lyckas

Taggar: sluta snusa

Att sluta snusa är ett stort steg för din hälsa och minskar risken för flera sjukdomar. Här har vi samlat alla tips du behöver för att övervinna abstinensen, nikotinberoendet och vanan.

Att sluta snusa för med sig flera positiva hälsoeffekter. Du minskar risken för att drabbas av hjärtsjukdom och av cancer i bukspottskörteln. Din munhälsa blir dessutom bättre genom friskare tandkött och bättre andedräkt. För dig som är gravid, eller planerar att bli det, är det extra viktigt att sluta snusa - då minskar du nämligen risken för fosterdöd.

Snusning skapar ett nikotinberoende i både kroppen och hjärnan. När du ska sluta snusa behöver du därför övervinna både den fysiska abstinensen och den psykiska. Den fysiska abstinensen går över efter ett par veckor, som mest, medan den psykiska abstinensen kan sitta kvar längre.

5 tips för att sluta snusa 

1. Sätt ett datum

Bestäm ett datum när du ska sluta snusa. Det hjälper dig att bli mentalt redo och att tänka igenom ditt beslut.

2. Hitta din motivation

Fundera över varför du vill sluta snusa och gör en lista med dina skäl. Behåll listan och ta fram den som en påminnelse till dig själv, om motivationen börjar tryta längre fram.


3. Trappa ned

Börja med att trappa ned för att vänja kroppen vid mindre nikotin. Försök snusa färre antal prillor och snusa varje prilla under kortare tid. Byt gärna till light- eller minisnus.

4. Hantera abstinensen

Identifiera vilka abstinensbesvär som är jobbigast och försök att hitta strategier som hjälper dig hantera dem. 


5. Berätta för omgivningen

Med stöd från din omgivning blir det lättare att sluta snusa. Tips och stöd från andra gör att du lättare håller dig motiverad.

Bra att veta!

Fysiska abstinensbesvär sitter i som längst i några veckor. Håll ut!

Så lindrar du abstinensen

De allra flesta upplever någon form av abstinensbesvär när de slutar snusa. Det finns flera knep att ta till för att övervinna besvären. Snussug är ett vanligt besvär som blir lättare att hantera i takt med att abstinensen försvinner

Humörförändringar är vanligt vid snusstopp. Snus triggar kroppens belöningssystem – och utan belöningskänslorna kan känslor av tomhet, irritation, ilska och nedstämdhet uppstå. Hjälp kroppen att frigöra extra endorfiner genom att röra på dig lite extra.

 

Fördelar med att sluta snusa

  • Minskad risk för cancer i bukspottskörteln
  • Minskad risk för hjärtsjukdom 
  • Friskare tandkött
  • Bättre andedräkt
  • Slipp missfärgade tänder
  • Bättre ekonomi

 


Taggar: sluta snusa
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2017 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.