Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer informationHitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

{{item.DisplayName}}

st á  {{ item.ExtendedPrice/item.Quantity | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ExtendedPrice | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}}inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

Sluta röka - tips

Taggar: sluta röka

Fördelarna med att sluta röka är många, framförallt får du ett friskare liv med färre besvär och sjukdomar. Ändå kan det vara utmanande att ge upp rökningen. Som tur är finns det massor av bra tips på hur du kan öka dina chanser att lyckas sluta röka.

Johan Roos är tobaksrådgivare på Sluta Röka-linjen – en kostnadsfri, nationell stöd- och behandlingstelefon för alla rökare och snusare som har funderingar kring sina tobaksvanor. Sluta Röka-linjen tar emot ungefär 6 000 samtal per år. Många av dem som hör av sig blir rökfria med hjälp av tobaksrådgivarnas tips och stöd.

 

– Det som är avgörande är att man tar beslutet att sluta röka. Det är också det bästa tipset. Sedan bör man sätta ett datum då man ska sluta. Har man aldrig försökt sluta förut kan man gärna testa att sluta redan i morgon. Klarar man av att sluta direkt är det såklart enklast. Om det blir jobbigt från början eller efter någon vecka så finns hjälp att få, såsom mentalt stöd och nikotinläkemedel, säger Johan Roos.


Hur mycket stöd man behöver för att lyckas sluta röka är individuellt. För dem som tidigare har provat att sluta röka, men inte lyckats, kan det vara lättare om man bestämmer en dag som ligger lite längre fram i tiden.

 

– Då hinner man förbereda sig och ladda för att sluta röka. Sedan gäller det att hitta de saker som faktiskt gör att man fortsätter röka och byta ut dessa. Någon kanske röker när man är stressad och har fyra minuter över. Då kan man istället ta en kort men rask promenad - det mår man dessutom betydligt bättre av.


Fördelar med att fimpa för gott

Det är enkelt att hitta fördelar med att sluta röka. Bara hälsoaspekterna bör vara skäl nog – riskerna för hjärtinfarkt, stroke, lungcancer och KOL minskar när du fimpar. Om du har barn minskar också risken att dina barn får astma och allergier. Utöver det finns det andra fördelar med att bli rökfri, såsom bättre doft- och smaksinne och förbättrad kondition. Du får även ökad blodcirkulation, vilket ger dig varmare händer och fötter. Dessutom får du såklart mer pengar i plånboken.

 

– En vanlig invändning är att man upplever att det inte är någon idé att sluta, att man redan rökt så länge. Det är dock alltid bra för kroppen att sluta röka - oavsett om man rökt under kort eller lång tid. Med rätt förutsättningar kan alla klara det, säger Johan Roos.

Sluta röka - bra tips

  • Ta beslutet att sluta röka och bestäm ett datum.
  • Rensa hemmet från tobak. Släng allt som har med cigaretter att göra, till exempel askfat och tändare.
  • Gör en lista med de fördelar som finns med att sluta röka. Fokusera på vad du personligen ser som positivt med att vara rökfri. Titta på listan när det känns svårt.
  • Ta hjälp. Sluta gärna samtidigt som någon du känner så att ni kan stötta varandra. Berätta också för din familj, vänner och kollegor att du ska eller vill sluta röka - det blir en extra sporre för dig. Dessutom har de mer förståelse för om du kanske har lite sämre tålamod och humör under de första veckorna.
  • Använd nikotinläkemedel vid behov. Nikotinläkemedlen är väl beprövade, receptfria (för dem som fyllt 18 år), de kan lindra abstinensbesvär och de gör dig uthållig. Vanligast är plåster, tuggummi och sugtablett som alla fördubblar chansen att lyckas sluta.
  • Hitta nya vanor. När röksuget sätter in kan du försöka göra något annat. Drick ett glas vatten, ät en frukt eller ring och prata med någon. Du kan också prova motion, musik eller avslappnande andning. Hitta något som passar och fungerar för just dig.
  • Festa med måtta. Kopplingen mellan alkohol och nikotin är ofta stark. Om du konsumerar mindre alkohol under de första rökfria veckorna kan det hjälpa dig att sluta helt.
  • Prata med en professionell rökavvänjare, till exempel via din vårdcentral eller på Sluta Röka-linjen som du når på telefonnummer 020-84 00 00.

 

Utöver dessa tips finns det ytterligare hjälp att få. Många vårdcentraler erbjuder professionell rådgivning och effektiva metoder för att sluta röka. Det kan innebära stöd av läkare, deltagande i gruppcoachning och stöd genom KBT (kognitiv beteendeterapi) på nätet.

Produkter som kan hjälpa till att lindra abstinensen


Taggar: sluta röka

Rekommenderade artiklar

Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2017 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.