Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer information Hitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

st á {{ item.ExtendedPrice/item.Quantity | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ExtendedPrice | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}} inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

Allt du behöver veta om D-vitamin

Taggar: d-vitamin , vitaminer

På vintern är det många som behöver ett extra tillskott av D-vitamin. Nyligen höjdes rekommendationerna för nordbor – vi behöver mer D-vitamin än forskarna tidigare trott.

Vi brukar säga att kosttillskott aldrig ska ersätta näringsriktig mat. Det stämmer! För äter du varierat får du i dig det mesta som kroppen behöver. Men ett undantag är vitamin D. Den kan vissa behöva äta som kosttillskott, särskilt under vinterhalvåretKroppen behöver solljus för att bilda D-vitaminDen svenska vintersolen är inte tillräckligt stark så kroppen får klara sig på det den har lagrat under sommaren och får i sig via kosten. Det räcker inte alltid till

Varför är D-vitamin viktigt?

Vitamin D bidrar till immunförsvarets normala funktion, normal benstomme och till normala kalciumnivåer i blodet.  

Livsmedelsverket höjde nyligen rekommendationerna till 10 mikrogram D-vitamin per dag för vuxna. Samma dos gäller små barn. Men är du 75+ ska du ha 20 mikrogram. Det är svårt att överdosera D-vitamin. Du som är frisk behöver äta 25-30 gånger mer än vad som rekommenderas per dygn, under en längre tid, för att det ska vara skadligt.

Vem behöver tillskott av D-vitamin?

Det är individuellt så klart. Men den generella rekommendationen är att äldre som är inomhus mycket, personer med heltäckande klädsel och mörkhyade som har ett naturligt skydd mot solen är extra utsatta. Små barn och gravida brukar också rekommenderas D-vitamintillskott. De viktigaste naturliga källorna för D-vitamin är fet fisk, kött, margarin och ägg men även D-vitaminberikad mjölk.  Sedan finns det kosttillskott som vanliga multivitamintabletter. Behöver du större mängder ska du välja ett rent D-vitamin tillskott

 

Så botar du D-vitaminbristen under vinterhalvåret

  1. 1
    Ät fet fisk, margarin, ägg och kött. Drick gärna D-vitaminberikad mjölk.
  2. 2
    Om du behöver ge kroppen en kick – välj multivitamintabletter som kosttillskott vid sidan om maten. Då får du i dig andra bra vitaminer också. Som C-vitamin som bidrar till immunsystemets normala funktion.

  3. 3
    Om du behöver få i dig större mängder D-vitamin, välj ett rent tillskott av D-vitamin så riskerar du inte att överdosera andra vitaminer.

Har du fler frågor om D-vitaminbrist eller vilka vitaminer du behöver få i dig, kom gärna in till oss på Apotek Hjärtat och fråga någon av våra farmaceuter om råd.

Källor 
1177 Vårdguiden

 

 


Taggar: d-vitamin , vitaminer
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2016 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.