Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer information Hitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

st á {{ item.ExtendedPrice/item.Quantity | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ExtendedPrice | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}} inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

Motverka nedbrytningen efter 50

{{filter.Title}}
  • Se alla

Kvinna på äng

Det mest påtagliga i klimakteriet är att produktionen av östrogen går ner. Östrogen gör inte bara att kvinnor kan få barn utan bygger också muskler, håller skelettet starkt och hämmar förfettningen av blodkärlen. I femtioårsåldern minskar också kroppens produktion av D-vitamin som  är viktigt för muskler och skelett.


– Det är lätt att hamna i en ond cirkel. Med mindre muskulatur får man mindre ork. Då rör man sig ännu mindre och blir ännu svagare. Samtidigt äter man som förr. Effekten blir att man får i sig mer energi än man gör av med och överskottet lagras som fett, säger Tommy Cederholm, professor i nutrition och överläkare vid geriatriska kliniken vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Kosten en nyckelfaktor Även om generna styr mycket av ämnesomsättningen går det att motverka nedbrytningen genom sin livsstil, menar Tommy Cederholm.

  • Ät inte mer energi än du gör av med. Njut av maten, men ät lite mindre portioner. 1 600 kalorier per dag är lagom för en kvinna.
  • Se till att få i dig mycket proteiner som stärker musklerna. Kött, fisk, ägg, linser, bönor och ärtor är fulla av proteiner.
  • Frossa i grönsaker, frukt och bär. Här finns de nyttiga antioxidanterna som både motverkar sjukdom och kroppens naturliga åldrande.
  • Välj fleromättat fett, som finns i olja, nötter, mandlar och fisk.

– Fett i fisk är bra för muskeluppbyggnaden och minnet, säger Tommy Cederholm.

Rörelse och belastning gör oss starkare Sedan gäller det att använda musklerna. Rekommendationen är en halvtimme till en timmes vardagsmotion varje dag.

– När man fyllt 50 är det viktigt att lägga till styrketräning, två tre pass på tio minuter i veckan. Det är optimalt om man vill motverka riskerna med den förändrade ämnesomsättningen. Att inte sitta still för långa stunder är också viktigt, bara att ställa sig upp en gång i halvtimmen gör underverk för musklerna, säger Tommy Cederholm.

Han menar att om vi sköter oss från 50-årsåldern så kan vi upprätthålla vår vigör flera år. Som läkare träffar han 60-åringar vars kroppar är som 30-åringars och tvärtom.

Nästa steg i åldrandefasen kommer mellan 75 och 85 år. Då tar processerna som bryter ned oss överhanden och vi blir till slut bräckliga. Många tappar de extra kilon som genomsnittspersonen lägger på sig från 50-årsåldern. Som riktigt gamla är undervikt ett vanligare och allvarligare problem än övervikt.

 – Men om man håller en hälsosam livsstil mellan 50 och 75 år så kan man skjuta bräcklighetsperioden framför sig i många år, menar Tommy Cederholm.

Text: Åsa Bolmstedt. Foto Johnér Bildbyrå

 

 

Ett urval av produkter vid klimakteriebesvär

(Visar {{ctrl.loadedItems}} av {{ctrl.totalItems}})
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2016 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.