Hitta Apotek Visa alla apotek

Apotek Hjärtat har över 390 apotek över hela landet - från norr till söder. Här hittar du det som passar dig bäst.

Hitta Apotek

Hitta ett apotek nära din position

Ditt apotek

{{findpharmacy.openinghours}}

{{findpharmacy.pharmacyName}}

{{findpharmacy.address}}

{{findpharmacy.postaladdress}}

Mer information Hitta hit

{{vm.total|apCurrency}}

Redan klubbmedlem? Logga in

st á {{ item.ExtendedPrice/item.Quantity | apCurrency}}

Klubbpris {{item.ClubPrice | apCurrency}}
{{item.PromotionFlyer}}

{{item.ExtendedPrice | apCurrency}}

Frakt

{{vm.shippingTotal|apCurrency}}

Klubbrabatt

{{0 | apCurrency}}

{{campaign.Promotion}}

-{{campaign.Discount|apCurrency}}

Att betala

{{vm.total|apCurrency}} inkl.moms

Har du en kampanj eller rabattkod

Din rabattkod är tillagd.

{{vm.discountErrorMsg}}

Inkontinens hos kvinnor

{{filter.Title}}
  • Se alla

Bäckenbottenträning – viktigt att använda rätt muskler

Var tredje kvinna drabbas av inkontinens det vill säga urinläckage. Problemen beror ofta på förslappade muskler i underlivet. Orsaken kan vara att man precis fött barn eller att man är på väg in i klimakteriet. Knipövningar stärker musklerna som håller uppe bäckenbotten som finns runt ändtarm, urinrör och i kvinnans slida. Träningen kan också användas förebyggande och är bra för både kvinnor och män.

För att hitta rätt muskler kan man ligga på rygg med böjda och lätt särade ben eller ha benen upplagda på en stol så att de hamnar i en rät vinkel. Slappna av i rygg, skinkor, ben och mage. Knip ihop muskeln runt ändtarmen. Kvinnor kniper sedan framåt och uppåt, runt slidan och urinrörsmynningen. Det känns ungefär som om man är kissnödig och behöver hålla emot. Fortsätt sedan att knipa uppåt, så att det känns som om något lyfts upp inuti underlivet. Håll kvar detta knip i två sekunder.

Man kan också pröva att hitta bäckenbottenmuskulaturen genom att "knipa av" strålen en kort stund när man kissar. Däremot ska detta inte användas som en regelbunden träningsmetod eftersom det kan störa den reflexmässiga tömningen av urinblåsan. Kvinnor kan även känna efter med ett finger i slidan om musklerna dras ihop runt fingret vid en knipning. Är man osäker om man hittat rätt muskel så kan man kontakta sin vårdcentral, barnmorska eller urolog och få hjälp och rådgivning.

Att träna bäckenbotten med knipkulor

Det går även bra att kan träna sin bäckenbottenmuskulatur med hjälpmedel med så kallade knipkulor. Ligg ner de första gångerna som kulorna används. Då är det enklare att hitta bäckenbottenmuskulaturen.

Böj benen och för in dina kulor. Den sista kulan ska placeras precis innanför slidmynningen. Glöm inte att ha glidmedel på kulorna samt även i slidmynningen. Det underlättar införandet samt förhindrar eventuell irritation i slidan. Slappna av och andas lugnt och ta djupa andetag. Knip nu försiktigt ihop slutmusklen och fortsätt att knipa framåt längs slidan och upp mot urinröret. Lyft inåt och uppåt mot naveln. Krama kulorna med bäckenbottenmuskulaturen i 2 sekunder, slappna av i 10 sekunder, krama sedan 2 sekunder igen och så vidare. Det är viktigt att endast spänna bäckenbottenmuskulaturen och slappna av i låren, magen och resten av kroppen.

I början när du är ovan kan du få träningsvärk. Öka på tiden allteftersom du blir mera vältränad. När du blivit mer van, res dig upp och håll kvar kulorna stående, därefter kan du börja röra på dig. Målet är att du ska kunna röra på dig och hålla kvar kulorna utan att de trillar ut.

Hur ofta ska man knipträna?

Träna i korta sekvenser om ca 2–5 sekunder genom att lyfta och dra in bäckenbottenmuskulaturen samt ändtarmens slutmuskel och vila därefter några sekunder. För att förebygga urinläckage behöver man göra övningar 2 gånger per dag. Personer som redan har besvär behöver göra övningar upp till 4 gånger per dag. Träna uthållighet i muskulaturen kan man göra genom att knipa till hälften så hårt, men så länge som möjligt.  

Hos oss hittar du knipkulor från Belladot

Ett urval av produkter vid inkontinens

(Visar {{ctrl.loadedItems}} av {{ctrl.totalItems}})
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2016 Apotek Hjärtat AB. Ansvarig utgivare: Christina Ericsson. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.