​Testa blodtrycket gratis på Strokedagen

7 maj 2015

Apotek Hjärtat erbjuder blodtrycksmätning utan kostnad för klubbmedlemmar på Internationella strokedagen 12 maj. För att enkelt se om ditt apotek erbjuder blodtrycksmätning, besök apotekhjartat.se

Blodtrycksmätning på apotek är en hälsotjänst som uppskattas för att den är både viktig och lättillgänglig. Att regelbundet ta blodtrycket är också ett bra sätt att följa upp läkemedelsbehandling.

– På Apotek Hjärtat erbjuder vi dropin-mätning av blodtryck på cirka 130 av våra apotek, så passa på att kolla trycket om du inte tidigare gjort det. Men tänk på att ta det lite lugnt innan mätningen för att den ska bli så rättvisande som möjligt, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Ungefär var fjärde vuxen person i Sverige har högt blodtryck. Det gör att hjärtat måste arbeta hårdare än normalt. Det höga blodtrycket ökar risken för att drabbas av stroke. Det kan med tiden också leda till hjärtinfarkt, hjärtsvikt, njursjukdomar, sämre blodcirkulation i benen och demenssjukdomar.

Många som har högt blodtryck märker ingenting alls av det. Vissa får lite ont i huvudet eller känner sig trötta, men oftast upptäcks det höga blodtrycket först när man gör en kontroll. Alla vuxna bör därför regelbundet kontrollera sitt blodtryck.

Kroppen bör vara i vila när man mäter blodtrycket. Det räcker att sitta ner och ta det lugnt i ungefär tio minuter innan mätningen. Röker du eller dricker kaffe bör du vänta minst en halvtimme efter senaste cigaretten eller koppen kaffe innan vi mäter.

Fakta om stroke
Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt (blodpropp i hjärnan) och hjärnblödning. Högt blodtryck är den viktigaste riskfaktorn för både hjärninfarkt och hjärnblödning. Högt blodtryck påskyndar åderförkalkningen och skadar även hjärnans tunnare blodkärl.

Vid stroke, ett slaganfall, har det uppstått en blodpropp eller en blödning i hjärnan. Det leder till syrebrist i hjärnan som skadar de funktioner som styrs från området där blodproppen eller blödningen sitter. Stroke är livshotande och man behöver omedelbart få vård. Stroke är en av våra stora folksjukdomar och varje år insjuknar 30 000 svenskar i stroke.

Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med cirka 380 apotek runt om i landet. Omsättningen är cirka 11 miljarder kronor. Från januari 2015 ingår Apotek Hjärtat i ICA Gruppen.