Så doftar tre kändisar – utan parfym

6 november 2017

Mellan den 6 och 12 november pågår Parfymfria veckan med syftet att sprida kunskap om doftöverkänslighet. I år har Astma- och Allergiförbundet, tillsammans med Apotek Hjärtat, valt att hylla människans naturliga kroppsdofter. För att uppmuntra fler att enbart bära sin naturliga doft har en doftexpert analyserat vad personligheterna Sandra Beijer, Elsa Billgren och Daniel Paris luktar – helt utan parfym.

Flera studier visar att den egna kroppsdoften har inverkan i möten mellan människor på olika sätt. Ett problem med användning av parfym är, förutom att det påverkar doftöverkänsliga negativt, att de naturliga dofterna döljs.

I år har Astma- och Allergiförbundet, i samarbete med Apotek Hjärtat, tagit hjälp av doftexperten Alexander Catalan för att sätta fokus på våra naturliga kroppsdofter. Tre välkända personer har fått använda parfymfria produkter från Apotek Hjärtat under en vecka för att sedan genomgå en doftanalys. Utifrån analysen har Alexander Catalan skapat beskrivningar på personens naturliga doft enligt klassiskt parfymbeskrivnings-manér.

– Alla människor har en unik doft som ofta hamnar i skymundan för att man överkonsumerar parfymerade produkter. Även om en stor del av mitt arbete handlar om att hitta rätt parfym till människor så vill jag uppmuntra fler till att låta den egna kroppsdoften träda fram. Inte minst i offentliga miljöer för att visa hänsyn till andra som kan vara doftöverkänsliga, säger Alexander Catalan, doftexpert.

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen anger att de har någon form av doftöverkänslighet och sex procent har diagnosen sensorisk hyperreaktivitet. Syftet med den Parfymfria veckan är att sprida kunskap om doftöverkänslighet och vikten av att ta hänsyn till människor med överkänslighet, särskilt i gemensamma miljöer.

– Parfym förekommer idag i de flesta offentliga miljöer. För den som är doftöverkänslig innebär det stora problem i vardagen där det blir ett heltidsjobb att undvika situationer där parfym kan tänkas förekomma. Vår förhoppning är att fler ska upptäcka fördelarna med att låta den egna kroppsdoften stå i centrum och skippa parfymen, säger Maritha Sedvallson, ordförande för Astma- och Allergiförbundet.

– Med det här initiativet vill vi tillsammans med Astma-och Allergiförbundet bidra till att fler visar hänsyn till de som lider av doftöverkänslighet. En viktig del i vårt arbete som apotekskedja är också att fortsätta arbetet med att utveckla fler parfymfria produkter i vårt sortiment, säger Annika Svedberg, chefsapotekare, Apotek Hjärtat.

Så doftar tre kända personligheter – utan parfym:

Sandra Beijer: En väldigt varm och jordnära doft. Hennes toppnot tar oss längs en stig intill den skogsomringade insjön, med en lätt dimma över ytan. I basnoten finns sensuella inslag i form av sötma och kanel. Det är i hjärtnoten som Sandras personlighet bryter igenom med sin härliga värme. Det hela omfamnas av den delikata doften av mormors nygräddade bullar.

Daniel Paris: En lugn och harmonisk doft. Likt en härlig morgonkvist vid havet påminner toppnoten om en ren och frisk havsbris. Hjärtnoten är varm och har inslag av kryddig kardemumma. Det är i basnoten som Daniels mysiga sida kommer fram och kan liknas vid en ombonad timmerstuga djupt in i Norrlands inland, efter en ångande stund i bastun.

Elsa Billgren: En fyllig och mjuk doft av snällhet kännetecknar Elsa Billgren. Mottaglig. Empatisk. Den ljuva känslan av rinnande, nyslungad honung möter dig i toppnoten och blandas perfekt med hjärtnoten som har inslag av grillade marshmallows. Basnoten avger en underliggande ton av färskt avbrutna kvistar på årets första vårdag.

Fakta doftöverkänslighet

Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen anger att de har någon form av doftöverkänslighet och sex procent har diagnosen sensorisk hyperreaktivitet, SHR. Symtom vid doftöverkänslighet, även kallat sensorisk hyperreaktivitet (SHR), påminner om astma, men orsakerna till reaktionen är inte desamma. Immunförsvaret är inte inblandat och luftvägarna täpps inte till som de gör vid astma. Dofter kan även utlösa astmaanfall hos personer med astma. De som har astma eller allergi kan ibland vara känsligare för dofter än annars, exempelvis under pollensäsongen eller vid förkylning. Läs mer i Astma- och Allergiförbundets folder ”Lär dig mer om doftöverkänslighet”.

Med cirka 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Visionen är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och apotekhjartat.se.