​Premiär hos Hjärtat i Borlänge för Reumatikerförbundet

12 januari 2015

2015 har Reumatikerförbundet 70-årsjubileum i samarbete med Apotek Hjärtat. Syftet är att uppmärksamma reumatiska sjukdomar inklusive artros och fibromyalgi. Borlänge är första ort där apotekskunderna kan träffa representanter från Reumatikerförbundet på plats i Hjärtats apotek.

Artros är en mycket vanlig sjukdom. Var fjärde vuxen i Sverige, över 800 000 personer, beräknas ha artros. Men många känner inte till att det går att bromsa sjukdomsförloppet

Representanter från Reumatikerförbundet finns på plats hos Apotek Hjärtat i Borlänge Centrum på Stationsgatan 4: tisdag 13 januari klockan 13.30-18.00 och onsdag 14 januari klockan 10.00-16.00.

Ta chansen att få information om Reumatikerförbundets verksamhet. Du kan också testa din handstyrka – den som har handartros är ofta försvagad i handen.

Ökad kunskap om läkemedel och fysisk aktivitet
Apotek Hjärtat och Reumatikerförbundet vill under 2015 tillsammans lyfta fram de reumatiska sjukdomarna samt öka kunskapen om artros och generaliserad smärta. Det kan handla om vikten av följsamhet till rekommenderad läkemedelsbehandling och betydelsen av fysisk aktivitet vid sjukdomar i rörelseorganen.

– Det ska bli spännande att under ett helt år tillsammans med Apotek Hjärtat få möjlighet att öka kunskapen hos allmänheten om artros och smärta, säger Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet.

– Vi ser väldigt mycket fram emot att arbeta tillsammans med en så stor och viktig patientgrupp som personer med reumatiska sjukdomar utgör, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Öppen föreläsning om artros
Artros är också temat för den första öppna föreläsningen under jubileumsåret. Medverkar gör Britt-Marie Nyhäll-Wåhlin, reumatolog och Cattis Forsberg, sjukgymnast vid Reumatologkliniken i Falun som föreläser och svarar på frågor. Förbundsordförande Anne Carlsson inleder med en historik om Reumatikerförbundet.

Tid och plats: onsdag 14 januari 2015 klockan 18.15 - 21.00 i Sal Orion, Hotell Galaxen, Borlänge. Inträde 40 kr. Begränsat antal platser.

För mer information kontakta:
Erika Burlin Hellman, presschef telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se