Nytt miljöprojekt väntas leda till fyra miljoner färre plastpåsar

29 maj 2017

Apotek Hjärtat inleder nu en stor satsning för att minska sin miljöpåverkan och byter ut sina plastpåsar mot sockerrörspåsar. I samband med det börjar apotekskedjan att ta betalt för påsarna, där delar av intäkterna skänks till Naturskyddsföreningen. Initiativet väntas leda till att fyra miljoner färre plastpåsar används.

Som första apotekskedja i Sverige kommer Apotek Hjärtat från och med den 29 maj ta betalt för sina nya påsar, som kommer att tillverkas av den förnybara råvaran sockerrör i stället för av råolja. Syftet med avgiften är att användningen av plastpåsar ska minska. Initiativet beräknas leda till en minskad årsförbrukning med 20 procent, vilket motsvarar cirka fyra miljoner färre påsar.

– Vi vill kombinera eget ansvarstagande med att skapa en beteendeförändring hos våra kunder genom att få dem att fundera över om de verkligen behöver en påse, säger Cecilia de Pedro, miljöchef på Apotek Hjärtat.

Initiativet för minskad användning av plastpåsar sker i en tid där plastskräp och problemen med mikroplaster har blivit ett allt större miljöproblem.

– På Apotek Hjärtat strävar vi efter att minimera negativ miljöpåverkan från vår verksamhet och ett konkret sätt att göra det är att minska mängden plast i naturen. Iframtiden kommer vi att ta miljöarbetet vidare med fler initiativ, säger Cecilia de Pedro.

Intäkter från försäljningen kommer att skänkas till Naturskyddsföreningen, som i ett långsiktigt samarbete med Apotek Hjärtat ska använda pengarna till att finansiera sitt miljöarbete inom flera områden, däribland ett initiativ med fokus på miljöpåverkan och läkemedel.

Det här är en del av Apotek Hjärtats satsningar inom miljö-och hållbarhetsområdet. Nyligen lanserades Välj med Hjärtat, en miljömärkning för receptfria läkemedel med syfte att guida kunder att göra ett mer hållbart val. Målsättningen är att satsningen ska leda till att fler leverantörer ställer om till en hållbar läkemedelsproduktion.

Med cirka 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Visionen är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och apotekhjartat.se.