Ny undersökning visar - fyra av tio slutar borsta tänderna på sina barn för tidigt

20 februari 2020

Friska tänder är en viktig del av barns hälsa. För att upprätthålla detta rekommenderas att barn får hjälp med tandborstningen tills de är omkring 10-12 år. Trots det svarar drygt fyra av tio svenska föräldrar i en ny Novus-undersökning att man anser att man kan sluta hjälpa sina barn med tandborstningen tidigare än så.

Sverige är ett av de länder i världen med bäst munhälsa, mycket tack vare den avgiftsfria och förebyggande tandvård som erbjuds för barn. Grundläggande goda vanor är avgörande, och föräldrar uppmanas därför att hjälpa sina barn med tandborstningen fram till att de är 10-12 år. Trots det visar en ny Novus-undersökning, gjord på uppdrag av Apotek Hjärtat, att drygt fyra av tio svenska föräldrar anser att man kan sluta hjälpa sina barn innan de fyller 10 år, vilket motsvarar mer än en halv miljon barn i Sverige*.

- Eftersom barn saknar den finmotorik som krävs för att borsta riktigt rent, och inte förstår konsekvenserna av att slarva, är det viktigt att föräldrar är involverade i tandborstningen, även hos barn som gärna vill använda tandborsten själv, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Trots att många slutar hjälpa sina barn för tidigt visar undersökningen tydligt att svenska föräldrar är engagerade i sina barns munhälsa. Majoriteten svarar att de tycker att det är mycket viktigt att barnet får sina tänder borstade två gånger om dagen. Resultatet är dock något lägre bland föräldrar med barn i åldern 0-4 år, trots att man rekommenderas att börja borsta regelbundet från det att första tanden börjar synas.

- När det kommer till yngre barn kan tandborstningen ibland vara en kamp. Mitt i raseriutbrott, gråt och kaos är det lätt att ge upp och tänka att det bara är mjölktänder som ändå ska tappas. Men faktum är att mjölktänder är ännu känsligare än vuxentänder. Kariesinfektioner kan i värsta fall även sprida sig till de permanenta tänderna och inte minst orsaka onödig smärta för barnet, säger Yvonne Nyblom ordförande i Sveriges Tandhygienistförening.

Undersökningen bekräftar att konflikter kopplat till tandborstning är vanligt förekommande, främst med mindre barn. Över hälften av föräldrarna till barn i åldern 0-4 år svarar att de har konflikter kopplade till tandborstning varje vecka eller oftare.

Undersökningens resultat i korthet:
Fyra av tio (42%) tillfrågade föräldrar anser att man kan sluta hjälpa barn att borsta tänderna innan barnet fyllt 10 år.

Över hälften av föräldrarna (52%) till barn i åldern 0-4 år svarar att de har konflikter kopplat till tandborstning varje vecka eller oftare.

I stort sett alla föräldrar (97%) tycker att det är viktigt att barnet får sina tänder borstade två gånger om dagen. Av de som svarar att det är mycket viktigt är resultatet något lägre bland föräldrar med yngre barn, 0-4 år.

Drygt tre av fyra föräldrar svarar att barnet får sina tänder borstade två gånger om dagen varje dag. Småland toppar i landet (82%).

För att uppmuntra fler till goda vanor kopplat till tandborstning bjuder Apotek Hjärtat på råd och tips. I samarbete med TePe delas också barntandborstar ut på samtliga apotek med start vecka 10.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel mellan den 20-28 januari 2020. 1118 svar samlades in bland föräldrar med barn under 12 år i åldersgrupp 18-79 år.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,
apotekhjärtat.se, icagruppen.se

*Beräknat på 42% procent av totalt antal barn från befolkningsstatistik från Statistiska centralbyrån för barn 0-9 år. Senast uppmätta befolkningsstatistiken släpptes i november 2019 och innefattar statistik för jan-nov 2019 som då uppmättes till 1 208 348 barn 0-9 år folkbordförda i sverige.