Ny tjänst lindrar lokal läkemedelsbrist

16 september 2015

Varje dag får för många kunder lämna svenska apotek med oförrättat receptärende. Därför inför Apotek Hjärtat som första apotekskedja en ny tjänst som innebär att den kund som får beskedet att ett specifikt läkemedel saknas, kan få medicinen hemskickad med posten utan kostnad.

– Bättre tillgänglighet var det viktigaste målet med omregleringen av apoteksmarknaden. Det är också det område vi jobbar hårdast med att förbättra. Nu vågar vi säga att vi närmar oss full tillgänglighet av receptbelagda läkemedel, säger Anders Nyberg, vd för Apotek Hjärtat.

Även om Apotek Hjärtat i dag expedierar runt 95 procent av alla recept direkt, kan cirka fem procent av läkemedlen av olika skäl inte lämnas ut direkt till kunden. Servicegraden är på samma nivå som innan omregleringen av apoteksmarknaden, och skiljer sig inte heller mellan apotekskedjorna.

Den lokala läkemedelsbristen leder till att många svenskar dagligen får lämna sitt apotek utan sitt förskrivna läkemedel.

Nu tar Apotek Hjärtat som första aktör ett stort steg för att förbättra för kunderna. Genom att skicka de läkemedel som för tillfället saknas i ett lokalt apotek direkt från centrallagret hem till kunden, så är en stor del av olägenheten för kunden borta.

– Jag har full förståelse för att kunder som kommit till ett av våra apotek och fått beskedet att en viss medicin saknas, blivit både frustrerade och arga. Vi tror just därför att den här tjänsten kommer att vara en viktig förbättring för kunderna som nu i de flesta fall kan få sitt läkemedel dagen efter, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Premiär i Norrland
Lösningen har under året testats i Mälarregionen och i Östergötland med goda resultat. Apotek Hjärtat, som hanterar en dryg tredjedel av alla förskrivna läkemedel, har därför beslutat att med start 15 september successivt införa systemet i hela landet. Först ut blir Norrlandslänen men allra senast till lucia ska tjänsten vara införd på Hjärtats cirka 380 apotek i hela landet.

Trots att problemen huvudsakligen gällt receptbelagda läkemedel har Apotek Hjärtat fattat beslut om att låta tjänsten omfatta hela sortimentet, alltså receptfria läkemedel, hudvård, kosmetik med mera.

    Apotek Hjärtats utgångspunkt är att alltid ha rätt läkemedel i lager när kunderna kommer till oss. Sedan tidigare har vi genomfört en rad satsningar såsom effektivare varuförsörjning genom eget lager och distribution, lansering av en app för lagersaldo, en abonnemangstjänst för receptkunder. Dessutom erbjuder vi möjligheten att e-handla ur hela Hjärtats sortiment, säger Annika Svedberg.

Apoteksbranschen har sedan starten av omregleringen ökat tillgängligheten med 40 procent fler apotek och avsevärt längre öppettider. Men hela vägen till full tillgänglighet är i praktiken svårt att nå, bland annat eftersom varje enskilt apotek inte kan ha alla receptbelagda läkemedel i lager varje dag på grund av det stora antalet godkända läkemedel. Frågan har kritiserats i medierna, debatterats av branschen och utretts av lagstiftaren.

Fakta om tillgänglighet till läkemedel:

  • Antalet apotek har ökat med 40 procent till 1300 apotek sedan omregleringen 2009.
  • Detta minskar restiden till ett apotek till 20 minuter för 99 procent av svenskarna. 78 procent har mindre än fem minuter till närmaste apotek.
  • Genomsnittlig öppettid för apotek har ökat med nästan nio och en halv timme per vecka sedan 2009, en ökning av apotekens totala öppettid med 73 procent
  • Cirka 95 procent av de förskrivna läkemedlen lämnas ut direkt till kund på apotek. Resterande läkemedel har hittills beställts till det lokala apoteket. Nu skickar Apotek Hjärtat dem direkt hem till kunden utan kostnad.
  • Produktions- och distributionsproblem hos läkemedelstillverkarna som ansvarar för att förse apoteken med godkända läkemedel uppstår ibland, vilket kan påverka tillgången till ett enskilt läkemedel.
  • Orsakerna till att läkemedel ibland kan saknas i det lokala apotekets lager är flera och beror främst på att efterfrågan styr apotekens lager. Vid en kraftigt ökad lokal efterfrågan kan ett läkemedel alltså tillfälligt ta slut på ett apotek.

För mer information, kontakta:
Erika Burlin Hellman, telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se

Apotek Hjärtat
Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är Sveriges största privata apoteksaktör med cirka 380 apotek runt om i landet. Omsättningen är cirka 11 miljarder kronor. Från januari 2015 ingår Apotek Hjärtat i ICA Gruppen.


Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket
Kontrollera att webbplatsen är laglig
Kontrollera att webbplatsen är laglig

© 2023 Apotek Hjärtat AB. Vi använder cookies. Läs mer om användning av cookies.