Miljöpåse till receptkunder ökade inlämning av läkemedel med 20 procent

23 september 2014

Under en dryg månad delade Apotek Hjärtat ut miljöpåsar till alla receptkunder för att uppmuntra ökad inlämning av överblivna läkemedel. Uppföljningen visar nu att 30 ton kasserade läkemedel lämnats in under kampanjen. 20 procent mer överblivna läkemedel lämnades in under kampanjen jämfört med tidigare.

Apotek Hjärtat vill minska risken för att läkemedel hamnar i naturen och uppmuntrar kontinuerligt kunderna att samla ihop resterna från tidigare apoteksinköp i en miljöpåse som finns kostnadsfritt att hämta i apoteket.

Under fem veckor i augusti och september fick samtliga receptkunder dessutom en påse samtidigt som de hämtade ut sina läkemedel. Mängden läkemedel som lämnades in ökade med 20 procent under perioden.

– Vi ville visa hur enkelt det är för apotekskunder att vara med och värna om miljön. Under kampanjen lämnades i snitt 760 lådor in till våra apotek varje vecka, en ökning med 20 procent jämfört med tidigare. I vikt motsvarar det totalt 30 ton läkemedel som vi nu kan ta hand om på ett säkert sätt, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Stort miljöengagemang
– Vi kan konstatera att det blir effekt när vi fokuserar kommunikationen och insatserna i våra mer än 300 apotek över hela landet. Våra medarbetare är mycket engagerade i miljöfrågor och det är tydligt att våra kunder också är det, säger Annika Svedberg.

Kampanjen pågick under perioden 13 augusti till 16 september 2014.

Överblivna läkemedel som spolas ner i avlopp eller hamnar i hushållssopor kan ställa till med stor skada på vattenkvalitet och djurliv i våra vattendrag. Så många som fyra av tio konsumenter lämnar inte tillbaka sina överblivna läkemedel till apoteken. Det visar en studie som Novus i våras  genomfört på uppdrag av Hjärtat. 250 ton läkemedel kastas i hushållsavfallet varje år i Sverige, enligt en rapport från Läkemedelsverket 2012.

För mer information kontakta:
Erika Burlin Hellman, presschef telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se