Medarbetare på Apotek Hjärtat hjälper nyanlända att få praktik

31 maj 2016

Apotek Hjärtat ska tillsammans med Arbetsförmedlingen erbjuda minst 100 nyanlända farmaceuter en praktikplats i något av kedjans apotek inom de närmaste två åren. I samband med detta startar Apotek Hjärtat även satsningen Eldsjälar som bygger på en central samordning och engagerade medarbetare på regional nivå med syfte att skapa de bästa förutsättningarna för en givande praktikperiod.

I och med den rådande flyktingsituationen har antalet nyanlända personer med en utländsk apotekarlegitimation ökat i Sverige. Apotek Hjärtat har sedan flera år tagit emot praktikanter för att underlätta för dem att komma in på den svenska arbetsmarknaden och nu satsar apotekskedjan ytterliggare på för att kunna ta emot fler.

- Det finns en stor efterfrågan på farmaceutkompetens. Med vår avsiktsförklaring och satsningen på Eldsjälar vill vi underlätta för nyanlända att integreras redan från start i väntan på att Socialstyrelsen hanterar valderingen av deras apotekarlegitimation. Under den tiden kan en praktikplats ge bra erfarenhet om hur det är att arbeta på ett svenskt apotek och samtidigt ge språkträning. Vi har behov av denna kompetens och ser fram emot att kunna erbjuda dem jobb när valideringen är klar, säger Camilla Ås, HR-chef på Apotek Hjärtat.

Avsiktsförklaringen ryms inom regeringens satsning 100-klubben där Apotek Hjärtats ägare ICA Gruppen redan har åttagit sig ett erbjuda 100 praktikplatser. Apotek Hjärtats avsiktsförklaring blir ytterligare ett åttagande som riktar sig specifikt mot nyanlända farmaceuter. Utöver de praktikplatser som erbjuds inom avsiktsförklaringen avser Apotek Hjärtat att ta emot ytterligare 50 nyanlända farmaceuter via Migrationsverket.

Satsningen Eldsjälar innebär att regionala kontaktpersoner samordnar de olika praktikanternas önskemål och behov för att därefter matcha detta mot något av Apotek Hjärtats nästan 400 apotek.

- Förutom att göra det enklare att faktiskt hitta en praktikplats möjliggör satsningen på Eldsjälar skräddarsydda lösningar för såväl våra blivande praktikanter som för våra medarbetare på apoteken. Våra Eldsjälar brinner för de här arbetet! Vissa av dem har liknande erfarenheter och vill nu ge andra de bästa förutsättningarna för att komma ut i arbetslivet och använda sin kompetens på svenska apotek, säger Hanna Backesten, ansvarig för Eldsjälsinitiativet på Apotek Hjärtat.

Med cirka 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Visionen är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen.