Knåda bort julstressen med internets lugnaste lussebak

2 december 2019

Snart gläntar julen på dörren, och så även den kollektiva julstressen. Det kan vara svårt att njuta när alla måsten hopar sig. Därför lanserar Apotek Hjärtat internets lugnaste lussebak – Lussebullness. Ett ljud- och videoguidat mindfulnessrecept där julbaket också blir en tid för återhämtning.

För många är förväntingarna på julen höga, och december innebär långa att-göra-listor där uppgifterna ofta känns mer krav- än lustfyllda. Därför har Apotek Hjärtat skapat Lussebullness – internets lugnaste recept som låter lussebakaren koppla bort omvärldens krav, och samtidigt belönas med 30 färska lussebullar.

I receptet guidas användaren genom lussebullsbaket tillsammans med grundläggande mindfulnessövningar. I bild visas en saffransdeg som långsamt knådas i olika steg, och tillsammans med avkopplande julmusik och en lugn, guidande röst uppmuntras bakaren att fokusera på sin andning och rikta sitt fokus mot de olika momenten.

- Med Lussebullness vill vi uppmuntra till att ta en stund för sig själv och koppla av inför julen. Stressen smyger sig lätt på bland julklappsplanering, pynt, mat, bak och glöggmingel. Då är det viktigt att inte glömma bort sina egna behov och hitta små stunder för återhämtning, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Julstress bottnar ofta i förväntningar och viljan att leva upp till bilden av hur den perfekta julen ska vara. Planering kring julfirandet kan vara mysigt och roligt, men kräver samtidigt tid, energi och pengar vilket naturligtvis skapar en viss stress.

- Att känna stress är en naturlig reaktion som innebär att kroppen mobiliserar energi för att vi ska kunna möta olika situationer som vi upplever som krävande eller hotfulla. Kroppen reagerar dock på samma sätt på ett faktiskt hot som på tanken att något skulle kunna hända. Att öva på att vara närvarande i stunden och rikta sin uppmärksamhet kan göra skillnad för att mildra, eller undvika en stressreaktion, säger Julia Åhlin, Stressforskare på Stressforskningsinstitutet.

Expertens fem tips för att hantera julstressen:

1. Fundera och prata igenom hur du/ni vill att julen ska vara. Vad orsakar mest stress och vad du göra åt dessa saker?

2. Ha inte som mål att hinna med allt, utan prioritera några saker som känns allra viktigast och satsa främst på dem.

3. I den mån det är möjligt, säg nej till sådant som kräver för mycket energi.

4. Se till att ta pauser och prioritera inte bort sömnen. Återhämtning är extra viktigt under perioder då man känner sig stressad.

5. Testa att lägga undan mobilen, den stjäl ofta mer av vår uppmärksamhet än vad vi tror.

Lussebullness-receptet är gratis och finns tillgängligt på https://apotekhjartat.se/lussebullness

För att sprida julefriden till andra kommer receptet även med en delningsfunktion, där man enkelt kan swisha saffran* som ett saffranogram tillsammans med ett lungande lussebak till någon man bryr sig om, http://saffranogram.se

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, apotekhjartat.se, icagruppen.se

*Kupongen löses in mot saffran hos Apotek Hjärtat med undantag för Apotek Hjärtat i anslutning till ICA Maxi.