Inspiration för hälsan i nytt apotekskoncept

26 november 2014

Apotek Hjärtat lanserar ett nytt butikskoncept för framtidens apotek. Med kroppen som metafor för vad ett apotek är, vill Hjärtat bjuda in till en skön miljö som överraskar samtidigt som den gör apoteksbesöket enkelt och självklart.

Snart fem år efter apoteksomregleringen är det nu dags för en förändring av Apotek Hjärtats interiörer. Allt ifrån starten har Hjärtat satsat på att vara det personliga apoteket där miljön ska kännas välkomnande och kunderna ges ett omtänksamt bemötande. Varumärket har i mätningar visat en stark utveckling vad gäller kännedom och preferens.

Ledorden för Hjärtats vision Framtidens apotek är ansvar, omtanke och inspiration. Konkret tar det sig uttryck i en miljö där kroppens olika delar får symbolisera Hjärtats totala kunderbjudande med läkemedel, egenvårdsprodukter och hälsotjänster.

– Hjärtat är en stark symbol som förpliktigar. Vi vill att det ska kännas rätt i både kroppen och knoppen när man besöker oss. Därför har vi lyssnat mycket på kundernas synpunkter när vi utformat den nya miljön, säger Tobias Ekros, Affärsutvecklingschef, Apotek Hjärtat.

Livfullt med starka färger och varma träslag
I centrum av apoteket finns ”hjärtat i Hjärtat”, en oas där kunden bjuds på inspiration och information, till exempel i form av demonstrationer och event. Här kan man också sitta ned en stund, ladda mobilen och dricka en kopp kaffe.

Receptkanalen – ”hjärnan”– är utformad för att skapa en känsla ”mellan fyra ögon”.

– Vårt nya koncept kombinerar öppenhet med separerade rum i rummet. Vi har arbetat utifrån hur våra kunder agerar inne hos oss, med också med tanke på vad vi vill att de ska upptäcka i form av nya sortiment och erbjudanden, säger Tobias Ekros.

Kroppsdelarna utgörs av välbekanta sortiment som ”Bota och lindra”, ”Kost och hälsa”, ”Mun och tänder” och ”Hud och skönhet”. ”Blodomloppet” är en grön linje som fungerar som vägvisare och förenar alla apoteksdelarna med varandra.

Först ut med det nya konceptet är Hjärtats apotek i Åkersberga Centrum, Vallentuna och Kungens Kurva. Under 2015 rullas det kontinuerligt ut på Hjärtats apotek i takt med att nya apotek startas.

Hjärtats nya koncept har utvecklats i samarbete med TEA, Tomas Eriksson Arkitekter. Illustrationer har tagits fram av Stina Persson.

För mer information kontakta:
Erika Burlin Hellman, presschef, telefon 0705-19 49 80, erika.burlin.hellman@apotekhjartat.se